Rafamet - znaczące wyprzedzenie
Fabryka Obrabiarek RAFAMET S.A. w Kuźni Raciborskiej od dziesięcioleci operuje na rynku globalnym. Nie jest przy tym częścią międzynarodowych struktur kapitałowych czy holdingowych. Na niszowym rynku specjalistycznych obrabiarek do obróbki kół zestawów kołowych pojazdów szynowych jej marka należy do ścisłej światowej czołówki. Spółka cieszy się renomą, uznaniem i - co istotne - utrzymuje i potwierdza pozycję lidera w branży.
PRZEMYSŁ PRZEMYSŁÓW
Obrabiarki wyprodukowane przez Fabrykę Obrabiarek S.A pracują na całym świecie w różnych gałęziach przemysłu. Klientami producenta z niewielkiej Kuźni Raciborskiej na Śląsku są największe światowe koncerny z różnych branż m. in. we Francji, Rosji, Chinach, USA, Brazylii, Japonii, Korei Pd., Zjednoczonych Emiratach Arabskich, krajach Magrebu i wielu innych. RAFAMET, obok specjalistycznych obrabiarek do obróbki kół zestawów kołowych pojazdów szynowych (kolej, tramwaje, metro) dostarcza także specjalne obrabiarki na potrzeby przemysłu energetycznego, maszynowego, stoczniowego, zbrojeniowego czy hutniczego.
Przemysł obrabiarkowy to „przemysł przemysłów”. Inne branże rozpoczynają swoją działalność wtedy gdy zostają wyposażone w maszyny i urządzenia, wyroby, detale, elementy wyprodukowane przy pomocy obrabiarek.
Nadzieja – od niej się zaczęło
Kuźnia Raciborska ma bogate tradycje przemysłowe. W XVII w. znajdowało się tu osiedle hutnicze Segenberg. Z czasem zaczęły powstawać następne osady robotnicze. Miejscowość rozwijała się, wzbogacając o kolejne gałęzie przemysłu. Przeskok cywilizacyjny nastąpił w 1846 r., w którym uruchomiona została linia kolejowa Berlin -Wiedeń, przebiegająca przez Kuźnię Raciborską. Wówczas, nieopodal torów, powstała „Nadzieja”, pierwsza huta żeliwa. Od tego momentu liczona jest historia dzisiejszej Fabryki Obrabiarek RAFAMET.
W II połowie XIX w. dobudowana została walcownia oraz odlewnia żeliwa. Fabryka produkowała w tym czasie różne wyroby dla kolei, m.in. śruby i osie do zestawów kołowych. W 1907 r. huta „Nadzieja” została przejęta przez raciborską firmę W. Hegenscheidt, produkującą obrabiarki dla potrzeb kolejnictwa. Od tego momentu produkcja przemysłowa na potrzeby kolejnictwa na trwałe wpisała się w profil miejscowości i zakładów zlokalizowanych na jej terenie. W okresie międzywojennym filia przedsiębiorstwa w Kuźni Raciborskiej wykonywała modele oraz odlewy żeliwne, a podczas II wojny światowej przybrała nazwę Schondorff Hegenscheidt-Werke, produkując także części silnikowe dla lotnictwa. Działania wojenne wstrzymały produkcję w roku 1945.
Rynek na wyłączność
Dzisiejszy RAFAMET działalność rozpoczął 7 lipca 1946 r., jako Fabryka Wyrobów Metalowych „RAFO”. Już następnego roku zakład wyprodukował pierwsze obrabiarki kolejowe dla warsztatów w Pruszkowie, a w roku 1948 podjął eksport maszyn. W roku 1964 przedsiębiorstwo z Kuźni Raciborskiej jako jeden z trzech polskich eksporterów uzyskało uprawnienia do samodzielnej działalności handlowej na rynkach zagranicznych. Po wojnie RAFAMET był jedynym zakładem w całym bloku wschodnim produkującym obrabiarki kołowe dla kolejnictwa dla wszystkich państw RWPG.
Z czasem fabryka podjęła także produkcję drugiej rodziny obrabiarek - ciężkich, uniwersalnych tokarek karuzelowych przeznaczonych dla różnych odbiorców w przemyśle maszynowym, stoczniowym, zbrojeniowym, energetycznym i hutniczym. W szczytowym okresie firma zatrudniała ponad 2,5 tys. pracowników. W latach największej koniunktury nawet 90 proc. produkcji przeznaczony był na eksport. Głównym odbiorcą był wówczas ZSRR.
Debiut giełdowy
Zmiany ustrojowe po roku 1989 oznaczały załamanie się tradycyjnych rynków zbytu i problemy dla firmy. Do tego doszedł kryzys gospodarczy w kraju. Mimo to firma kontynuowała działalność. W 1992 r. przekształciła się w spółkę akcyjną. Cztery lata później ze struktury organizacyjnej RAFAMET S.A. wydzielono dwie odlewnie żeliwa – powstał w ten sposób Zespołu Odlewni "RAFAMET" Spółka z o.o. W tym samym roku, w grudniu, Fabryka Obrabiarek RAFAMET S.A., stała się pierwszą spółką w kraju, której akcje zostały dopuszczone do obrotu na publicznym regulowanym rynku pozagiełdowym CeTO. W 2002 r. Agencja Rozwoju Przemysłu S.A. z siedzibą w Warszawie objęła pakiet 46,72% akcji spółki i do dnia dzisiejszego pozostaje największym jej akcjonariuszem. W czerwcu 2007 r. firma zadebiutowała na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie S.A.
Branża kolejowa
W sektorze związanym z kolejnictwem zakład produkuje specjalistyczne obrabiarki do regeneracji zestawów kołowych. W swojej historii wyprodukowała już ponad 6.000 sztuk obrabiarek dla odbiorców z tej branży, które pracują w ponad 55 krajach świata. Spółka jest czołową firmą operującą na globalnym, niszowym rynku specjalistycznych obrabiarek dla kolejnictwa.
Produkcja dla stoczni...
RAFAMET S.A. ma swój udział także w światowym przemyśle stoczniowym. Obecnie jest w trakcie realizacji zamówienia na dostawę specjalnych frezarek do frezowania wykorbień wałów korbowych dla koncernu Hyundai Heavy Industries z Korei Południowej. Nowa polska technologia obróbki wałów będzie wykorzystywana przy budowie silników okrętowych.
...i branży energetycznej
Obrabiarki produkowane w Kuźni Raciborskiej pracują również w sektorze energetycznym. Mają swój wkład w rozwój energetyki zarówno konwencjonalnej jak i odnawialnych źródeł energii oraz energetyki jądrowej. Największymi zamówieniami w tej dziedzinie ostatnich lat są kontrakty zawarte z francuskim koncernem AREVA oraz japońskim koncernem Japan Steel Works, czyli liderami w zakresie budowy elektrowni atomowych oraz ich elementów. Realizacja 11 obrabiarek o ciężarze około 350-400 ton każda - oto skala tych przedsięwzięć.
Inwestycje w rozwój
RAFAMET jest w czołówce polskich firm innowacyjnych. Nakłady na prace badawczo-rozwojowe, współpraca z Politechniką Śląska oraz inwestycje we własny park maszynowy stanowią fundamenty pozycji firmy w świecie
Pomimo kryzysu na światowych rynkach oraz problemów z kursem złotego Grupa Kapitałowa RAFAMET odnotowała w roku 2008 zysk netto w wysokości ponad 4 mln zł, wobec ponad 2 mln zł w 2007 r. Firma ma portfel zamówień na 2009 r. oraz znaczące wyprzedzenie kontraktowe na rok 2010.
A. Dik
Komentarze (0)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany