Branding sposobem pozyskania klienta
Nasz świat jest z każdej strony wypełniony reklamami. Umysł człowieka nie jest zdolny do przetworzenia takich ilości informacji, dlatego w komunikacji z konsumentem firmy powinny skupiać się na odpowiednim kreowaniu marki.
Wizerunek firmy posiada niezwykłą siłę przekazu, która z ukrycia kieruje wyborami konsumentów w trakcie codziennych zakupów. Zastanawiałeś się dlaczego zazwyczaj sięgasz po napój gazowany konkretnej marki, a rzadko spoglądasz na produkt innego brandu, mimo że różnica między nimi jest niewyczuwalna? Twój proces myślenia to efekt solidnej pracy marketingowców, którzy przekonują, że to właśnie ta marka jest najlepsza.
Szerzej o tym jak wygląda praca z marką opowiada specjalista od brandingu firmy HANDS grupa reklamowa www.hands.pl.
Na początku była marka…
Firma, która zamierza wypuścić swój produkt na rynek, pracę rozpoczyna od stworzenia marki. Branding nie jest czymś mierzalnym ani namacalnym. Marka jest tak naprawdę niczym innym, jak obrazem firmy, produktu w umysłach konsumentów. Branding przedstawia charakter, komunikuje cechy i związuje klienta z marką. Wizerunek powinien być niepowtarzalny, oryginalny i dopasowany do grupy docelowej. O brandingu należy pomyśleć na samym początku planowania strategii i jednocześnie nie wolno zapominać o pielęgnowaniu go przez cały cykl życia, ponieważ sukces sprzedażowy jest w największej części generowany dzięki przywiązaniu konsumenta do marki. Bardzo łatwo naruszyć nawet solidnie zbudowaną opinię, dlatego dbałość o dobre imię powinna stać zawsze na pierwszym miejscu w hierarchii działań reklamowych. Wiele firm dla poprawienia swojego wizerunku wśród konsumentów, poza podstawową działalnością angażuje się także w projekty charytatywne, komunikuje swoją ekologiczną strategię oraz dba o działania z zakresu CSR (Społeczna Odpowiedzialność Biznesu).
Nowe trendy również w brandingu?
Obecnie rynek bardzo szybko się zmienia. Pojawiają się świeże trendy, a najmłodsze grupy konsumentów błyskawicznie adaptują nowe technologie, które kreują całkiem inną rzeczywistość. Co z tym wypadku z brandingiem, czy też powinien zmieniać się w oka mgnieniu? Marka jest czymś innym niż nowa technologia, czy najświeższy design. Wizerunek marki powinien być stabilny i niezmienny. Klient przyzwyczaja się do koloru i kształtu znaku, z jakim kojarzy się marka. Często potrafi rozpoznać produkt po zarysie opakowania, bądź specyficznym kolorze. Znaki identyfikacyjne powinny być nie tylko dopasowane do charakteru i przeznaczenia produktu, ale również powinna je cechować ponadczasowość. Naturalnie możliwy jest lifting marki lub całkowity rebranding. Przy takich zabiegach należy jednak zwrócić szczególną uwagę na precyzyjny dobór elementów identyfikacji i ich przemyślany design, który wpisze się w świadomość klientów tak samo skutecznie, jak dotychczas kreowany brand. Budowanie pożądanego wizerunku jest procesem długofalowym, dlatego decyzja o jego zmianie powinna być solidnie przemyślana i poparta odpowiednią wiedzą rynkową, aby nie zaprzepaścić wieloletniej pracy.
Kwestia rebrandingu jest szczególnie ciekawa, gdy chodzi o największe światowe marki. Na przykładzie zmieniających się elementów identyfikacyjnych, można łatwo zaobserwować trendy designu, obecne na rynku na przestrzeni wielu lat, co jest na pewno materiałem na stworzenie ciekawego case study.
Interaktywne media według marek
W dobie intensywnego rozwoju nowych mediów kreowanie marek przybrało całkiem nowy wymiar. Możemy zaobserwować tworzenie się nowych kanałów komunikacji w sieci. Jest to świetna okazja dla firm, aby wzmocnić wizerunek swoich marek, a nawet w krótkim czasie wykreować całkiem nowy image, zyskując dużą popularność na przykład dzięki internetowym viralom.
Internet jest również okazją, aby być bliżej klienta. Dzięki niemu poszerzają się możliwości interakcji, a media społecznościowe mocno przyczyniają się do skracania dystansu i dają możliwości indywidualnego kontaktu z klientem. Działania brandingowe w sieci mają jednak swoje blaski i cienie. Aktywne włączanie się w komunikację w sieci ( przede wszystkim w mediach społecznościowych) niesie za sobą konieczność błyskawicznego reagowania na komunikaty konsumentów. Dwukierunkowa komunikacja musi przebiegać sprawnie, ponieważ niezadowolony konsument potrafi zniechęcić do marki także innych. Firmy chcące mieć klientów blisko siebie, powinny w krótkim czasie odpowiadać na wszelkie skargi i zażalenia oraz szybko łagodzić spory, co jest koniecznością ze względu na publiczny charakter komunikacji, której przyglądają się tysiące konsumentów.
Brand oraz wysoka jakość produktów i usług to klucz do sukcesu firmy. Na każdym etapie prowadzenia działalności należy pamiętać o wizerunku, ponieważ ma on ogromną moc.
Komentarze (0)
Komentarze pod tym artykułem zostały zablokowane.