Strategia Stabilnego Wzrostu - wiceprezes Rafako o rozpoczętej reorganizacji w spółce
- Obecna strategia naszej firmy nosi tytuł „Strategia Stabilnego Wzrostu”. W ramach niej chcemy nie tylko utrzymać się na trudnym rynku, na którym operujemy, ale także wzmacniać swoją pozycję jako wiodący producent urządzeń energetycznych dla klientów w Polsce i na świecie. To stawia określone zadania dla nas jako firmy. Musimy zrobić wszystko, aby stać się organizacją bardziej elastyczną i sprawniej działającą - mówi wiceprezes zarządu Krzysztof Burek. Poniżej obszerny wywiad dotyczący rozpoczętej reorganizacji.
Dlaczego decyzja o kolejnym etapie reorganizacji zapadła właśnie teraz? Jaka jest sytuacja ekonomiczna Spółki?
Chciałbym na samym początku przypomnieć, że tak naprawdę proces reorganizacji już trwa w naszej firmie prawie dwa lata. Rozpoczął się w 2015 i już wtedy Zarząd podjął decyzję o zmianach organizacyjnych skutkujących m.in. utworzeniem struktury jednostek biznesowych. Założenie było takie, że nowa struktura miała służyć lepszemu zorientowaniu RAFAKO na potrzeby rynkowe oraz skuteczniejszemu pozyskiwaniu zamówień jak i bardziej efektywnej ich realizacji. Również w tym etapie ten cel jest niezmieniony. O ile wcześniej jednak główny nacisk został położony na optymalizację pod kątem działalności operacyjnej, tj. obszarów biznesowych, działalności handlowo-realizacyjnej, produkcji, to teraz główny nacisk chcemy położyć na reorganizację tzw. działów wsparcia obejmujących służby finansowe, kadrowe, informatykę i inne. Co nie znaczy, że w obszarach operacyjnych procesy restrukturyzacyjne się zakończyły. Wręcz przeciwnie: nadal szefowie tych obszarów mają w tym zakresie również swoje zadania do zrealizowania. Chciałbym podkreślić, że pracownicy są kluczowym elementem w realizacji naszej strategii. Właśnie ze względu na nich pod koniec zeszłego roku uruchomiony został Program Dobrowolnych Odejść, który miał na celu m.in. dostosowanie poziomu zatrudnienia w RAFAKO do zmieniającej się sytuacji demograficznej Spółki. Program ten zakończył się w pierwszym kwartale tego roku, lecz efekt oszczędnościowy był mniejszy niż zakładano. Po prostu z opcji odejścia skorzystało mniej pracowników, niż zakładaliśmy. To spowodowało, że konieczne było przeprowadzenie kolejnej fazy reorganizacji obejmującą optymalizację procesów, zasobów i związanych z tym kosztów w obszarze wsparcia Spółki.
Jakie są kolejne etapy reorganizacji/zmian w RAFAKO?
Pierwszym etapem w aktualnej fazie reorganizacji będzie dokładna analiza szans i ryzyk związanych z optymalizacją. Rekomendacje i decyzje w tym zakresie zostaną wypracowane do końca sierpnia tego roku. Następnie przystąpimy do rozmów z Zakładowymi Organizacjami Związkowymi na temat zakresu zmian. Ostatnim etapem projektu będzie wdrożenie zmian – ten etap planujemy zamknąć do 31.01.2018 roku.
Czy Projekt Reorganizacji wpisuje się w realizowaną w dłuższej perspektywie strategie RAFAKO? Jak długo potrwa i jakie są jego podstawowe założenia?
Obecna strategia naszej firmy nosi tytuł „Strategia Stabilnego Wzrostu”. W ramach niej chcemy nie tylko utrzymać się na trudnym rynku na którym operujemy, ale także wzmacniać swoją pozycję jako wiodący producent urządzeń energetycznych dla klientów w Polsce i na świecie. To stawia określone zadania dla nas jako firmy. Musimy zrobić wszystko, aby stać się organizacją bardziej elastyczną i sprawniej działającą. Trudna sytuacja z pozyskiwaniem nowych zleceń oraz bardzo duża aktywność konkurencji spowodowały konieczność podjęcia działań w kierunku aktywnego przeciwdziałania tym zjawiskom. Właśnie w tym kontekście Zarząd RAFAKO podjął decyzję o rozpoczęciu kolejnego etapu zmian. Celem inaugurowanego właśnie Projektu Reorganizacji jest przede wszystkim optymalizacja procesów biznesowych i zasobów, która pozwoli zwiększyć naszą dynamikę i usprawnieni pracę przedsiębiorstwa. Kontynuowane będą także zmiany w strukturze organizacyjnej, które pozwolą dostosować obszar wsparcia do aktualnych i przyszłych potrzeb organizacyjnych.
Pierwszy etap projektu obejmie szczegółową analizę realizowanych procesów oraz ról i zadań pracowników RAFAKO w obszarze finansów, IT, HR, i innych działach wsparcia pod kątem ich optymalizacji. Podstawowym rezultatem tej analizy ma być wypracowanie rekomendacji w zakresie optymalizacji jak również zaproponowanie programu związanego z ich wdrożeniem. Nie bez znaczenia jest też fakt, że na rynku zewnętrznym istnieją wyspecjalizowane firmy, które oferują kompleksowo wiele usług, które do tej pory RAFAKO wykonywało samodzielnie. Z pewnością istnieją rozwiązania, które pozwolą skorzystać z tych możliwości na zasadzie outsourcingu, przy założeniu korzystnych relacji kosztowych. Chcemy w ramach tej analizy również ten aspekt sprawy dokładnie sprawdzić. Oczekujemy, że po dyskusji na ten temat, również z udziałem przedstawicieli załogi, będziemy mogli jeszcze we wrześniu rozpocząć wdrażanie zmian. Na bieżąco będziemy informować o kolejnych etapach jego realizacji.
Jakich korzyści spodziewa się Zarząd wprowadzając Projekt Reorganizacji?
RAFAKO S.A. konsekwentnie realizuje strategię, która pozwoli Spółce lepiej przystosować się do zmieniających się wymagań rynkowych oraz zapewni jej stabilną perspektywę rozwoju. Nasze otoczenie się zmienia, pojawiają się coraz to nowsze wymagania i trwanie w niezmienionej strukturze zmarginalizuje naszą pozycję na rynku. W konsekwencji możemy być skazani na poważne problemy z funkcjonowaniem jako organizacją. Dlatego już teraz Zarząd zadecydował, aby zastosować metodę „ucieczki do przodu”, która pozwoli nam awansować bezpośrednio do poziomu organizacyjnej zwinności, jakim charakteryzują się najbardziej dojrzałe i nowoczesne firmy na świecie. Wiąże się to z szeregiem zmian w funkcjonowaniu RAFAKO, ale też w kulturze pracy, przepływie informacji i zarządzaniu i w konsekwencji w strukturze organizacyjnej. Posiłkując się różnymi sprawdzonymi metodologiami w tym zakresie jak i zewnętrznymi doświadczonymi w tym zakresie ekspertami jesteśmy w stanie oszacować skale oszczędności, które przyniosą rozpoczęte i planowane zmiany. Z racji spodziewanego szerokiego zakresu tych działań konkretna odpowiedź na pytanie o skalę korzyści będzie możliwa dopiero po procesie analizy we wrześniu br.
red.
Komentarze (0)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany