USA - trudny rynek dla eksporterów
Amerykański rynek zbytu, choć rosnący jest wciąż niewielki dla europejskich producentów obrabiarek do obróbki kolejowych zestawów kołowych. Jednym z powodów tego jest podejście tamtejszych przedsiębiorców do gospodarowania materiałami.
- Dla nas to bardzo specyficzny rynek, zdecydowanie mniejszy, niż europejski. Z jednej strony koleje amerykańskie są największym tonażowo na świecie przewoźnikiem towarów, gdyż obsługują do 50proc. potrzeb przewozowych kraju, z drugiej zaś realizują politykę eksploatacji zestawów kołowych, którą trudno nazwać oszczędną. Do niedawna w USA używano kół kolejowych jednorazowo, szczególnie do wagonów towarowych. Nie regenerowano ich – mówi Maciej Michalik, wiceprezes zarządu Fabryki Obrabiarek RAFAMET S.A. z Kuźni Raciborskiej, jednego z kilku producentów na świecie, produkujących specjalistyczne obrabiarki m.in. do regeneracji profilu kół kolejowych.
Jednak przymus oszczędności również w zakresie drogich i deficytowych zestawów kołowych jest już odczuwany w kolejach amerykańskich i szybko generować będzie zapotrzebowanie na urządzenia z zakresu pełnej oferty RAFAMET S.A., a nie tylko, jak dotąd, na obrabiarki do produkcji kół nowych.
Polska spółka nie rezygnuje więc z udziału w tamtejszym rynku i jest w stanie zaoferować odpowiednie rozwiązania wykorzystywane zarówno w procesie regeneracji zestawów kół jak i w ich produkcji. - Jesteśmy w trakcie realizacji kontraktu o wartości ponad 5 mln zł dla naszego amerykańskiego partnera. Zamówienie dotyczy pięciu specjalistycznych wytaczarek typu WB 90 do kół lokomotyw, czyli komponentu mechanicznego. Jest to produkt bardzo nowoczesny i wydajny, dedykowany głównie na rynek amerykański, ze względu na obowiązującą tam technologię budowy zestawu kołowego i zapewne moglibyśmy sprzedawać go w większych ilościach, gdyby nie ograniczenia wynikające z relacji kursowych dolara. W tym przypadku sprzedaż komponentu mechanicznego wyeliminowała do akceptowalnego poziomu ryzyko kursowe związane z zakupami komponentów np. elektroniki czy hydrauliki ze strefy dolarowej oraz euro - wyjaśnia Maciej Michalik
Wahania kursowe walut, a przede wszystkim spadek wartości dolara wobec złotówki, pomimo obserwowanej ostatnio zmiany, stanowią bolączkę eksporterów w każdej branży, szczególnie tam, gdzie realizacja kontraktu wymaga czasu. Przy współpracy z rynkiem amerykańskim dodatkowym problemem staje się kwestia rozliczeń. W przypadku podpisania umowy w dolarach europejski producent zwykle musi kupować komponenty w strefie euro. Przy obecnych relacjach kursowych jest to niekorzystne. Kontrakt, który obecnie jest realizowany przez RAFAMET S.A, został zawarty w dolarach, jednak spółka zamierza przedsięwziąć odpowiednie kroki także i w tym kierunku. - W przyszłości zamierzamy definitywnie wyeliminować tego typu dylematy i podpisywać, o ile będzie to możliwe, umowy tylko w euro, nawet z klientami z USA, co zresztą już miało miejsce – zapowiada Maciej Michalik.
Wraz ze wzrostem zapotrzebowania na regenerację kół ze strony właścicieli taboru szynowego w USA RAFAMET spodziewa się zwiększonego zainteresowania swoją ofertą. - Producentów obrabiarek do regeneracji kół pojazdów szynowych jest tylko kilku na świecie, w tym także Rafamet – dodaje z dumą wiceprezes Michalik.
Na zdjęciach
1. WB 90 prezentowana na stoisku Rafamet w 2006 roku na targach INNOTRANS Berlin, w których firma będzie uczestniczyła także w tym roku.
2. Pierwsza z pięciu gotowych wytaczarek w trakcie załadunku dla klienta.
Kontrakt
Realizowany kontrakt dotyczy dostawy kolejnych pięciu sztuk wytaczarek do kół pojazdów szynowych typu WB 90. Umowa została zawarta w lutym 2008 r. z firmą Contemporary Machinery & Engineering Services z USA. Na przełomie sierpnia i września dwie pierwsze wytaczarki zostały wysłane do klienta.
RAFAMET S.A.
Fabryka Obrabiarek RAFAMET S.A. z Kuźni Raciborskiej jest jednym z czołowych w świecie producentów obrabiarek specjalnych dla kolejnictwa. Wykonuje również urządzenia specjalistyczne dla odbiorców w przemyśle stalowym, czy energetycznym. Wyroby RAFAMET S.A. wykorzystywane są również w sektorze maszynowym, lotniczym oraz zbrojeniowym. Udział eksportu w sprzedaży wynosi ok. 70-80 proc.
Adk
Komentarze (0)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany