Co dzieje się, kiedy kurier nie zastał odbiorcy?
Nie zawsze udaje się zgrać termin dostawy przesyłki z naszą obecnością w domu czy w firmie. Co dzieje się z przesyłkami, kiedy nie zastano adresata?
Według prognoz PwC w 2018 roku rynek przesyłek kurierskich będzie wzrastać w podobnym tempie jak w ostatnich latach, a więc o około 12-13 proc. Do końca 2018 roku powinien on osiągnąć wartość 6,4 mld zł, a firmy kurierskie dostarczą 440 mln paczek (źródło: https://www.pwc.pl/pl/pdf/kep-raport-pwc.pdf). Większość udziału w tym rynku (77%) posiadają głównie cztery firmy: DPD, UPS, DHL i Poczta Polska. W przypadku obsługi paczek jest to 73 proc. wszystkich realizowanych przesyłek (źródło: https://www.logistyka.net.pl/bank-wiedzy/wiesci-z-gs1/item/download/79511_94a25ce2b02d676e8fde769281853315). Kurierzy posiadają swoje zwyczaje, sposób pracy, jak i zasady. Istnieją właściwe procedury niemal na każdą ewentualność, w tym niezastanie adresata.
Kontakt z klientem
Kurierzy rozwożący paczki przed próbą ich doręczenia często kontaktują się z odbiorcą. Taka praktyka pozwala ustalić termin i miejsce odbioru przesyłki. Paczkę odebrać może zarówno adresat, jak i każda osoba dorosła zastana na miejscu dostawy, która podpisze się na protokole odbioru. Odbiorca może też udzielić pełnomocnictwa na odbiór paczki, jeśli ta tego wymaga. Kurierzy, którzy nie decydują się na wcześniejszy kontakt, w razie nieobecności adresata zostawiają awizo. Znajdują się na nim data oraz godzina próby doręczenia paczki, a także miejsce, gdzie można ją odebrać. Może to zrobić adresat bądź osoba upoważniona.
Jak długo czeka przesyłka?
Nieodebrana przesyłka nie czeka w punkcie logistycznym firmy na odbiorcę w nieskończoność. Najczęściej firma kurierska podejmuje dwie próby doręczenia. Przy braku kontaktu z odbiorcą przez kilka dni paczka czeka w oddziale kuriera, po czym jest zwracana do nadawcy. Okres przetrzymywania paczek, które nie zostały dostarczone, bywa różny i zależny od przewoźnika, np. DPD przeznacza na to 3 dni, a GLS – 9 dni (źródło: globport.com).
Jeśli następuje zwrot do nadawcy, często ponosi on z tego tytułu dodatkowe koszty – chyba że polisa kuriera (z ang. courier insurance) lub gwarancja mówią inaczej. Poza tym ubezpieczenie (np. www.insurancefactory.co.uk/van-insurance/courier-insurance) powinno gwarantować zwrot środków nadawcy za uszkodzenie czy zgubienie przewożonej przesyłki.
Komentarze (0)
Komentarze pod tym artykułem zostały zablokowane.