Jak wypromować lokalny biznes?
Pomimo mocnych trendów globalizacyjnych w zakresie sprzedaży produktów i oferowania niektórych usług, nasze codzienne sprawy wciąż mają charakter bardzo lokalny. Skala prowadzonych działań biznesowych – np. w obrębie miasta, regionu czy nawet dzielnicy – nie ma znaczenia, jeśli chodzi o konieczność ich promocji. A często jest to wręcz niezbędne i kluczowe, by pozyskać nowych klientów i utrzymać tych starych.
Daj się znaleźć z pozycjonowaniem lokalnym
Lokalny fryzjer, restaurator, mechanik samochodowy, dentysta. Takimi specjalistycznymi usługami i biznesami wypełnione są nasze miasta. W kontekście jasnej potrzeby korzystania z ich ofert nie zmieniło się nic. Natomiast największe zmiany rozegrały się na poziomie sposobu odnajdywania ich i docierania do nich. Ze względu na to tak istotne dla lokalnych biznesów jest posługiwanie się tymi samymi narzędziami, co ich potencjalni klienci. Jedną z najlepszych odpowiedzi na tę potrzebę będzie pozycjonowanie lokalne.
Każdy obecny i potencjalny klient lokalnych biznesów jest również użytkownikiem sieci, a co za tym idzie, korzysta z wyszukiwarki Google. Zgodnie z danymi Google ma aż 95% udział w polskim rynku czyli jest w zasadzie jedyną wyszukiwarką, z której korzystamy. I trzeba podkreślić, że bardzo często jest ona głównym lub jedynym źródłem wiedzy o lokalnych usługach i produktach, których akurat poszukują klienci. Dotyczy to zarówno wyszukiwania konkretnych miejsc i usług, zasięgania opinii o nich i sprawdzania istotnych informacji – np. godzin otwarcia. Wszystkie te obszary są bardzo ważne z punktu widzenia klienta, a zatem żadnego z nich w kontekście pozycjonowania lokalnego nie można zaniedbać.
Czym charakteryzuje się pozycjonowanie lokalne?
Pozycjonowanie lokalne ma za zadanie zwiększenie widoczności konkretnego biznesu dla zapytań, które skorelowane są z jego lokalizacją. A tych, jak już wiemy, nie jest mało, ponieważ związane są z bardzo naturalnymi potrzebami użytkowników. Dodać trzeba, że sam Google w 2014 roku wprowadził algorytm Pigeon, który „czuwa” nad tym, by wyniki zapytań w tym obszarze były jak najbardziej użyteczne.
Pozycjonowanie lokalne oparte jest na dwóch podstawowych mechanizmach. Po pierwsze algorytm sam może korelować wpisaną frazę z wyszukiwaniem lokalnym – wyniki uwzględniają miejsce pobytu użytkownika na podstawie jego geolokalizacji. Po drugie, opiera się na frazie kluczowej, której częścią jest podana nazwa np. miasta, i bardziej precyzyjnie nazwa miasta i jego dzielnicy, ulicy.
Pozycjonowanie lokalne – jakich narzędzi użyć?
Jest kilka ważnych narzędzi i procesów, które umożliwiają zajęcie wysokich pozycji w lokalnych wynikach wyszukiwania. Są one związane stricte z pozycjonowaniem lokalnym, ale również z pozycjonowaniem ogólnym.
- Google Moja Firma
To w zasadzie podstawowe narzędzie. Każdy, kto działa bardziej lokalnie czy regionalne powinien przygotować tutaj swoją wizytówką. Obecność na Google Maps jest obowiązkowa. Przygotowując wizytówkę należy poświęcić jej trochę uwagi, by była w pełni zoptymalizowana, a przez to osiągała wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania. Wizytówka w Google Moja Firma posiada wiele funkcjonalności, które potencjalnym klientom ułatwiają kontakt z firmą i skorzystanie z jej usług.
- Optymalizacja elementów on-site
Widoczność każdej strony jest wynikiem jej odpowiedniej, technicznej optymalizacji. W kontekście lokalnym trzeba dodatkowo zadbać, by znalazły się na niej frazy kluczowe z lokalizacją związane. Przygotowując content pamiętajmy o nasyceniu nimi tekstów, także w miejscach nagłówków i śródtytułów.
- Linkowanie czyli działania off-site
Pozycja w wynikach wyszukiwania zależy do wartościowych linków zewnętrznych, które będą kierowały na naszą stronę. Warto zatem skorzystać z zewnętrznych portali służących jako bazy informacji o firmach. Dobrym krokiem jest również zamieszczenie danych wraz z linkiem kierującym do strony w lokalnych portalach informacyjnych.
- Wersja mobilna
Posiadanie wersji mobilnej strony zaczyna być must have. Ok. 80% użytkowników wyszukuje konkretnych informacji w sieci korzystając z urządzeń mobilnych. Jeśli przy tej pomocy znajdą to, co ich interesuje, prawdopodobieństwo skorzystania z usług danej firmy bądź zakup jej produktów znacznie rośnie.
Komentarze (0)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany