Ewaluacja szkoleń – jak ją prowadzić?
Szkolenia otwarte, szkolenia zamknięte, miękkie, twarde… bez względu na to, jakie wybierasz, wszystkie wiążą się z inwestycją. O ile Twoja polityka szkoleniowa jest dobra, zwrot, jaki z niej otrzymasz w długofalowej perspektywie, będzie wysoki. Aby to sprawdzić, potrzebna jest ewaluacja szkoleń. Zobacz, czym dokładniej jest i jak ją przeprowadzić.
Na czym polega ocena szkoleń?
Ewaluacja szkoleń to proces, w którym weryfikuje się, czy przeprowadzone kursy, warsztaty i inne zajęcia nastawione na rozwój pracowników:
- przyniosły członkom zespołu satysfakcje i spełniły ich oczekiwania,
- spełniły założenia określone w polityce szkoleniowej firmy – tj. pozwoliły pracownikom rozwinąć potrzebne kompetencje i zdobyć niezbędną wiedzę,
- znalazły przełożenie na podniesienie jakości pracy zespołu na co dzień,
- pozwoliły wzmocnić potencjał rynkowy firmy oraz przełożyły się na lepszą jakość funkcjonowania organizacji.
Przeczytaj też: Kapitał ludzki, jak inwestować w ludzi?
Co daje ewaluacja szkoleń w praktyce?
Dlaczego informacje o tym, jak efektywne były szkolenia otwarte lub szkolenia zamknięte organizowane w firmie, są tak ważne? Ewaluacja procesu szkoleniowego to nie tylko spojrzenie w przeszłość. Uzyskany feedback jest podstawą do tego, aby:
- podtrzymać współpracę z firmą szkoleniową, która odpowiada za organizację zajęć dla pracowników, albo ją zakończyć,
- na nowo wskazać zakres tematyczny, jaki mają mieć szkolenia,
- lepiej zrozumieć potrzeby szkoleniowe swojego zespołu i dostosować do niego przyszłe zajęcia,
- wprowadzić niezbędne korekty i zmiany do polityki szkoleniowej – tak, aby jej efekty były jeszcze korzystniejsze.
Właśnie dlatego ocena powinna być prowadzona regularnie i brać pod uwagę nie tylko kilka ostatnich miesięcy, ale i dłuższą perspektywę.
Jak prowadzić ocenę szkoleń?
"Oceną szkoleń mogą się zająć pracownicy działu HR firmy, osoby zajmujące stanowiska kierownicze albo eksperci z zewnątrz, którzy przeprowadzą profesjonalny audyt. Ważne, aby za ewaluację nie odpowiadały te same osoby, które zajmowały się organizacją samych szkoleń." - mówi Adrian Nowak z portalu o szkoleniach Eventis.pl.
W procesie ewaluacji bierze się pod uwagę:
- ankiety pracownicze – pozwalają odpowiedzieć na pytania o ocenę szkolenia przez samych uczestników pod kątem merytorycznym, ale przede wszystkim „emocjonalnym” (poziom satysfakcji),
- testy wiedzy i umiejętności,
- analiza twardych danych dotyczących efektywności działania firmy oraz poziomu ROI – są prowadzone zwłaszcza na danych pochodzących z dłuższych przedziałów czasowych, np. 6-12 miesięcy.
Wnioski wyciągnięte w trakcie oceny szkoleń można przełożyć na dalsze działania. Dlatego warto poświęcić czas, energię oraz środki finansowe na dokonanie ewaluacji.
Komentarze (0)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany