Henkel - wyniki finansowe za 2009 r.
Polski oddział Henkla, producenta wiodących marek FMCG i technologii dla budownictwa i przemysłu, zamknął rok finansowy 2009 z przychodami netto w wysokości 1,59 miliarda zł, co daje blisko 4-procentowy wzrost w stosunku do roku ubiegłego. W 2009 roku Henkel zainwestował w Polsce ponad 24 miliony złotych.
Wyniki finansowe Henkel Polska w 2009 roku
- Spółka Henkel Polska z powodzeniem rozwijała swoją działalność także w trudnym roku 2009. Wszystkie działy biznesowe utrzymały wysoką dynamikę wzrostu - mówi Janusz Gołębiowski, prezes zarządu Henkel Polska. - Po raz pierwszy w swojej historii Henkel stał się numerem 1 w Polsce w segmencie detergentów, obejmującym środki piorące, zmiękczacze do tkanin, środki do mycia naczyń, środki do pielęgnacji toalet oraz czyszczenia okien. Potwierdza to skuteczność naszej strategii opartej na innowacjach, a także jest efektem doskonałej współpracy z partnerami handlowymi – dodaje.
W 2009 roku Dział Środków Piorących i Czystości Henkel Polska znacząco wzmocnił pozycję rynkową swoich kluczowych marek dzięki wprowadzeniu wielu nowych innowacyjnych produktów, które spotkały się z zainteresowaniem konsumentów. Nowy wariant proszku Persil Cold Active zaoferował konsumentom możliwość ekologicznego prania w jeszcze niższych niż dotąd temperaturach. Somat Gel był z kolei pierwszym płynnym środkiem do zmywarek automatycznych, skutecznym w najniższych temperaturach i pozwalającym na indywidualne dozowanie w zależności od stopnia zabrudzenia naczyń. Rynkowym liderem w rosnącej kategorii detergentów specjalnych był Perwoll, którego oferta poszerzona została o innowacyjny wariant White Magic, który nie tylko zachowuje biel nowych tkanin na dłużej, ale także odwraca proces szarzenia. Swoją wiodącą pozycję rynkową umocnił także płyn do mycia okien Clin. - Już co druga złotówka w tej kategorii rynkowej wydawana jest na markę Clin, co dowodzi wyjątkowej pozycji Henkla w tym segmencie – podkreśla Janusz Gołębiowski, prezes zarządu Henkel Polska.
Głównym czynnikiem sukcesu Działu Kosmetyków Pielęgnacyjnych była, podobnie jak w latach ubiegłych, siła i skala innowacji produktowych. Na rynku pojawiło się wiele nowych kosmetyków, jak np.: Palette 10 w segmencie farb do włosów, Schauma Q10 oraz Gliss Kur Asia Straight w segmencie szamponów i odżywek, czy Taft Ultra Silk Touch w segmencie produktów do stylizacji. Dużym wydarzeniem było także wprowadzenie innowacyjnej farby do koloryzacji włosów Essential Colors, która - nie zawierając amoniaku i dzięki naturalnym składnikom - oferuje łagodne działanie na włosy i skórę głowy, a równocześnie zapewnia trwałość koloryzacji. Wielkim sukcesem rynkowym okazała się, wprowadzona na wiosnę 2009 roku, zupełnie nowa linia kosmetyków do pielęgnacji włosów marki Syoss, która zaoferowała profesjonalną jakość z salonów fryzjerskich w produktach do włosów dostępnych w zwykłych sklepach i po przystępnej cenie. W 2010 roku Henkel planuje wprowadzenie na polski rynek nowych marek kosmetyków.
Pomimo trudnych warunków makroekonomicznych, pogarszającej się koniunktury w przemyśle oraz zmniejszającej się liczby i wartości realizowanych robót budowlanych, Dział Adhesive Technologies - obejmujący m.in. chemię budowlaną oraz kleje i technologie dla przemysłu – odnotował kolejny rok z rzędu wzrosty sprzedaży. Bardzo dobre wyniki rynkowe osiągnęła kategoria produktów służących do wykonywania ociepleń budynków (np. zaprawy klejące i uszczelniacze marki Ceresit), których sprzedaż wzrosła o kilkanaście proc. O 58 proc. wzrosła sprzedaż pochłaniacza wilgoci marki Metylan. Z kluczowych innowacji działu warto wymienić wprowadzony w ubiegłym roku do sprzedaży Ceresit CT 34, który jest pierwszym na rynku mineralnym, cienkowarstwowym tynkiem gładkim. System naprawy uszkodzonych powierzchni betonowych marki Loctite, zdobył natomiast tytuł Innowacji Roku 2009.
Henkel – jakość i odpowiedzialność
Henkel na każdym poziomie działalności kieruje się najważniejszymi wartościami, jakimi są jakość, odpowiedzialny biznes oraz innowacyjność. Jest jednym z liderów odpowiedzialności biznesu i od początku istnienia w Polsce prowadzi działalność zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju. CSR Henkla jest ściśle związany ze specyfiką działalności firmy i prowadzony na wszystkich poziomach – od produkcji i innowacji produktowych, przez relacje z pracownikami, po relacje z interesariuszami i otoczeniem. W realizację zadań z obszaru CSR zaangażowani są, w różnym zakresie, wszyscy pracownicy firmy. Przykładami zaangażowania Henkel Polska w obszarze CSR są takie projekty jak konkurs ekologiczny „Henkel – zielone granty”, konkurs artystyczny „Henkel Art. Award” czy program wolontariatu pracowniczego „MIT - Make an Impact on Tomorrow” (Zmieniaj Przyszłość). Potwierdzeniem wysokiej pozycji Henkel Polska w obszarze społecznej odpowiedzialności biznesu jest wysokie, 7. miejsce w „Rankingu Odpowiedzialnych Firm 2009” Gazety Prawnej przygotowanym przy współpracy ekspertów PricewaterhouseCoopers oraz Forum Odpowiedzialnego Biznesu.
Henkel - globalne wyniki finansowe za 2009 r.
- Dział Środków Piorących i Czystości odnotował znacząco wyższe zyski
- Dział Kosmetyków Pielęgnacyjnych i Zapachowych utrzymał znakomite wyniki
- Sektor klejów i technologii dla przemysłu zanotował silne odbicie w skali roku
- Skorygowana marża EBIT w 4. kwartale 2009 r. wyniosła 12,4 procent
- Zadłużenie netto zmniejszyło się o 1 mld euro
- Proponowane dywidendy utrzymane na zeszłorocznym poziomie
Henkel przewiduje, że bieżący rok finansowy przyniesie zauważalną poprawę wyników. Spółka uważa, że ożywienie w sferze gospodarki i rynków finansowych jest wciąż dość kruche, ale jednocześnie spodziewa się, że uzyskany przez nią organiczny wzrost sprzedaży (wzrost skorygowany o efekt kursów wymiany i przejęcia/dezinwestycje), będzie wyższy niż wzrost poszczególnych rynków.
- Rok 2009 przejdzie do historii jako trudny okres, zarówno dla Henkla, jak i dla światowej gospodarki. Zdołaliśmy jednak poczynić solidne postępu w kierunku realizacji przyjętych na rok 2012 celów finansowych, czego dowodem nasze nadzwyczaj dobre wyniki w 4. kwartale 2009 r. – powiedział Kasper Rorsted, prezes zarządu spółki Henkel. - Działy Środków Piorących i Czystości oraz Kosmetyków Pielęgnacyjnych i Zapachowych poprawiły swoją pozycję na rynku i zwiększyły zyskowność. Także dział klejów i technologii dla przemysłu skutecznie przezwyciężył w ciągu minionego roku skutki kryzysu gospodarczego. Rorsted dodał: - Wyniki odzwierciedlają nasze nieustannie dążenie do dopasowania struktur i redukcji kosztów. Pokazaliśmy, że nawet w niesprzyjających warunkach rynkowych jesteśmy w stanie działać szybko i zdecydowanie. Po raz kolejny duży wpływ na osiągnięcie dobrych wyników miały nasze silne marki: nowa marka Syoss okazała się najbardziej udaną premierą w sektorze środków do pielęgnacji włosów w 2009 r. Uzyskaliśmy mocną pozycję na rynku i spodziewany się znaczącej poprawy wyników w bieżącym roku finansowym.
Sprzedaż Henkla w roku finansowym 2009 wyniosła 13,573 mld euro. Oznacza to, że w ogólnie trudnych warunkach rynkowych przychody spadły o 3,9 procent w stosunku do poprzedniego roku. W wymiarze organicznym, czyli skorygowanym o efekt kursów wymiany i przejęcia/dezinwestycje, sprzedaż spadła o 3,5 procent. Szczególnie w pierwszym kwartale spółka zanotowała silny spadek sprzedaży, wywołany kryzysem gospodarczym. Kolejne kwartały charakteryzowały się stopniowym ożywieniem, jednak sytuacja w poszczególnych trzech sektorach, w których działa spółka, wyglądała odmiennie. Z jednej strony, działy koncentrujące się na produktach konsumenckich z segmentu środków do prania i czystości oraz kosmetyków pielęgnacyjnych i zapachowych utrzymały dobre wyniki, uzyskując organiczną stopę wzrostu na poziomie odpowiednio 2,9 procenta i 3,5 procenta. Z drugiej jednak strony, sprzedaż w sektorze klejów i technologii dla przemysłu spadła organicznie o 10,2 procenta, co spowodowane było trudnościami, jakie dotknęły branże będące największymi klientami spółki na świecie.
Zysk operacyjny (EBIT) wzrósł o 38,6 procent, z 779 mln euro do 1,080 mld euro. Wartość porównawcza z ubiegłego roku jest obciążona kosztami restrukturyzacji, związanymi z programem poprawy efektywności „Global Excellence”. Po skorygowaniu o koszty i przychody nadzwyczajne oraz koszty restrukturyzacji w ogólnej kwocie 284 mln euro, zysk operacyjny zmniejszył się o 6,6 procenta, z 1,460 mld euro do 1,364 mld euro, głównie w związku z kryzysem, jaki dotknął sektor klejów i technologii dla przemysłu.
Marża EBIT wyniosła 8 procent, natomiast skorygowana marża EBIT zmniejszyła się nieznacznie, z 10,3 do 10 procent, w wyniku spadku marży w dziale klejów i technologii dla przemysłu. Dla porównania, skorygowana marża EBIT w działach konsumenckich – środków do prania i czystości oraz kosmetyków pielęgnacyjnych i zapachowych – poprawiła się odpowiednio do 12,8 i 12,9 procenta.
Wynik finansowy spadł do -195 mln euro. Wynik uzyskany w roku poprzedzającym, poprawił się dzięki zyskowi w kwocie 1,042 mld euro z tytułu sprzedaży udziałów Henkla w spółce Ecolab. Koszt odsetek netto zmniejszył się o 84 mln euro, do - 191 mln euro. Wzrost przepływów gotówkowych oraz brak dużych przejęć pozwoliły spółce zmniejszyć zadłużenie netto w porównaniu do ubiegłego roku o 1 mld euro, do 2,8 mld euro. W połączeniu z ogólnie niższymi stopami odsetkowymi, spadek zadłużenia przyczynił się znacząco do obniżenia ponoszonych przez firmę Henkel kosztów odsetek netto. Stopa podatkowa, wynosząca 29 procent, była powyżej poziomu z ubiegłego roku.
W związku z zyskiem ze sprzedaży udziałów w spółce Ecolab w 2008 r., zysk netto zmniejszył się o 605 mln euro, do 628 mln euro. Po odjęciu zysku przypisanego akcjonariuszom mniejszościowym w kwocie 26 mln euro, zysk netto wyniósł 602 mln euro. Skorygowany zysk netto po odjęciu zysku przypisanego akcjonariuszom mniejszościowym zmniejszył się o 123 mln euro, do 822 mln euro. Zysk na akcję uprzywilejowaną zmalał z 2,83 euro do 1,40 euro. Wartość skorygowana wyniosła 1,91 euro w porównaniu do 2,19 euro rok wcześniej.
Odnotowano także znaczne postępy w zarządzaniu kapitałem obrotowym netto. W porównaniu do roku poprzedzającego stosunek kapitału obrotowego netto do sprzedaży poprawił się z 11,7 do 7,8 procent. Istotnemu zwiększeniu uległy wolne przepływy gotówkowe, z 457 mln euro rok wcześniej do 1,462 mld euro.
Zarząd spółki Henkel, jej rada nadzorcza i komitet akcjonariuszy zaproponują walnemu zgromadzeniu akcjonariuszy zatwierdzenie dywidendy w niezmienionej wysokości 0,53 euro na akcję uprzywilejowaną i 0,51 na akcję zwykłą.
Od ponad 130 lat Henkel nie ustaje w wysiłkach, by czynić życie ludzkie łatwiejszym, lepszym i piękniejszym. Klasyfikowana w rankingu największych firm na świecie Fortune Global 500 i, według magazynu Fortune, najbardziej podziwiana firma w Niemczech, oferuje silne marki i technologie w trzech strategicznych obszarach: środków piorących i czystości, kosmetyków do pielęgnacji włosów i ciała oraz klejów, uszczelniaczy i technologii powierzchniowych. Każdego dnia ponad 50 tysiące pracowników Henkla w 125 krajach całego świata wypełnia misję firmy zgodnie z mottem "A Brand like a Friend" (Marka jak Przyjaciel). W 2009 roku Henkel odnotował sprzedaż w wysokości 13,5 miliarda euro, skorygowany zysk operacyjny firmy wyniósł 1,3 miliarda euro.
Komentarze (0)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany