Czas zmienić opony na letnie
W naszym regionie wiosna zawitała już na dobre. Słoneczne dni i wyższe temperatury, które cieszą raciborzan, przypominają o tym, że nadszedł czas, by opony zimowe zmienić na letnie.
Wymiana opon zimowych na letnie to jedna z podstawowych czynności, które należy wykonać, przygotowując samochód do jazdy w sezonie wiosennym i letnim, zgodnie przyznają przedstawiciele lokalnych serwisów zajmujących się wymianą. – Zapewni to nam bezpieczną jazdę, bowiem droga hamowania na zimowych oponach przy wyższej temperaturze jest wielokrotnie dłuższa – informuje Piotr Prusicki z Prusicki Auto Serwis. – Przy wysokich temperaturach zimowa opona robi się miękka, ma gorsze parametry, przez co samochód może pływać po ciepłej jezdni. Poza tym opony zimowe będą wtedy głośniejsze – tłumaczy Krzysztof Kowalczyk z Madagu.
Nie zajeżdżaj zimówek
Szybka zmiana opon z zimowych na letnie zapewni mniejsze zużycie tych pierwszych. – Gdy temperatura jest już powyżej 7 stopni, opony zimowe dużo szybciej się ścierają – zwraca uwagę Tomek Morański z M-Tuner. Kiedy więc należy przyjechać do serwisu, by dokonać wymiany? – Gdy temperatura sięga stale powyżej 10 stopni wymiana opon na letnie to podstawowa czynność przygotowująca samochód do sezonu letniego, jako że opony zimowe zbudowane są z innej mieszanki gumy i wysoka temperatura prowadzi do nadmiernego zużycia bieżnika – mówi Artur Schmidt z Auto Schmidt Serwis. Pamiętajmy więc, że zbyt długie zwlekanie z wymianą, może przyczynić się do tego, że będziemy musieli pomyśleć o kupnie nowego zestawu opon zimowych w przyszłym sezonie. – To, na ile starczy jeden komplet, zależy od użytkowania. Średnio można na nim przejechać 3-4 sezony – dodaje Piotr Prusicki.
Łyse opony nie zapewnią bezpieczeństwa
Jeśli opony letnie, które zakładamy, nie są nowe, musimy pamiętać, by przed ich założeniem sprawdzić ich stan. Łyse letnie opony nie zapewnią nam bezpiecznej jazdy, wręcz przeciwnie mogą przyczynić się do wypadku. Zgodnie z przepisami minimalna wysokość bieżnika to 1,6 mm, jednak specjaliści zalecają już zastanowić się nad wymianą, gdy wartość ta w przypadku opon letnich wynosi 3 mm.
Gdy okazuje się, że któraś z opon nie nadaje się już do dalszego użytkowania, pamiętajmy, że nie możemy wymienić jednej opony. Wymieniamy albo cały komplet, albo istnieje możliwość wymieniania pary opon.
Wentyle też się starzeją
– Pamiętajmy też o wymianie wentyli. Często klienci, wymieniając opony, zapominają o nich, a przecież one również zrobione są z gumy i też się starzeją – radzi Łukasz Winiarski z SRC Serwis, który zwraca uwagę na zjawisko, które staje się ostatnio plagą, mianowicie kupowanie przez internet chińskich opon. – Producenci i dobre serwisy ich nie polecają, bowiem może są o 50 zł tańsze, ale dużo gorsze. A przecież opona to inwestycja w bezpieczeństwo na parę lat – dodaje.
Z przechowaniem nie ma problemu
Lokalne serwisy w swojej ofercie mają również przechowywanie opon. Warto powierzyć tę sprawę specjalistom, bowiem to, w jaki sposób opony są trzymane, ma istotne znaczenie. Przechowywanie opon w niewłaściwych warunkach powoduje zmiany właściwości fizycznych, np. odkształcenie ściany bocznej, stopki, czoła bieżnika. Wpływa to na skrócenie okresu użytkowania opon, a nawet może doprowadzić do ich zniszczenia w stopniu uniemożliwiającym dalszą eksploatację.
JaGA
Komentarze (0)
Komentarze pod tym artykułem zostały zablokowane.