Racibórz przyjazny rowerzystom? Kłopoty rowerzystów i z rowerzystami
Pierwszym, poruszanym przez wielu radnych problemem jest fakt, iż do i z wypożyczalni rowerów nie można%u2026 dojechać na rowerze. Zarówno po płycie rynku jak po ulicy Długiej w zasadzie nie można jeździć jednośladem. Od ulicy Mickiewicza wjazd uniemożliwiają znaki nakazu skrętu w lewo, wjazd na Plac Dominikański zabroniony jest znakiem zakazu. Po interpelacjach radnych magistrat poinformował, że organizacja ruchu dla rowerów w okolicy Rynku zostanie zmieniona. Problemem są także drogi jednokierunkowe prowadzące do Rynku. Jednokierunkowe Mickiewicza i Nowa wymuszają objeżdżanie Skweru im. Pieczki przy zjeżdżaniu z Rynku w dół oraz objazd całego Placu Długosza dojeżdżając do Rynku od Opawskiej. Temat ten zgłaszał już kilkakrotnie radny Leszek Szczasny, jednak z odpowiedzi prezydenta wynika, iż na Nowej nie można utworzyć kontrapasu rowerowego (ścieżki rowerowej pod prąd drogi jednokierunkowej) ze względu na zbyt wąską jezdnię. Skutek jest taki, że rowerzyści przejeżdżają ten fragment po chodniku.
Radny Rady Miasta Marcin Fica, Komendant Straży Miejskiej Wiesław Buczyński oraz Paweł Sosnowski - inspektor w Wydziale Dróg Miejskich dokonali w czerwcu objazdu raciborskich ścieżek rowerowych i ciągów rowerowo-pieszych. Oto najważniejsze spostrzeżenia:
Plac Mostowy przy pomniku Matki Polki - radny proponuje przedłużenie ścieżki rowerowej od przejścia dla pieszych przy Reymonta do mostu na Odrze. Przy pomniku abpa Gawliny radny podsunął pomysł, by przedłużyć odcinek ścieżki rowerowej biegnącej wzdłuż ulicy Odrzańskiej za pomnikiem Gawliny i skierować ruch rowerowy środkiem Rynku. Wskazał, że obecnie rowerzyści poruszają się wąskim pasem między wyjściami z punktów gastronomicznych a ogródkami letnimi i często dochodzi w tych miejscach do niebezpiecznych sytuacji. Przedstawiciel WDM zasugerował, by nie malować pasów, tylko wykonać bruk z bazaltu taki, jak na ul. Odrzańskiej. Wymagać będzie to zmniejszenia terenu zielonego o ok. 2 m2 oraz zmiany organizacji ruchu. Komendant Straży Miejskiej zauważył, że obecnie brakuje oznakowania kończącego ścieżkę rowerową w kierunku Rynku.
Na Rynku wraz z Placem Dominikańskim i ul. Długą wskazuje się konieczność zdjęcia zakazów jazdy rowerem. Radny Fica wnioskował również o wprowadzenie ciągu pieszo-rowerowego na chodniku przy ul. Browarnej od ul. Solnej do Długiej. To zdaniem magistratu - wymaga jednak głębokiej analizy pod kątem bezpieczeństwa pieszych. Kontynuację ścieżki rowerowej od ulicy Warszawskiej poprzez przejazd rowerowy w ciągu przejścia dla pieszych na ul. Opawskiej obok apteki, przez Tesco aż do istniejącej ścieżki na Łąkowej proponuje radny Fica w dalszej części objazdu.
Na rondzie - skrzyżowaniu Opawskiej, Matejki i Eichendorffa - oznakowanie poziome wymaga uzupełnienia o kilka znaków P-23, tzw. "rowerków". Zasadne, zdaniem radnego, będzie też przesunięcie słupków z istniejącym oznakowaniem na słup oświetleniowy, dzięki czemu nie będą one zawężać skrajni ścieżki rowerowej. Malowanie znaków zostało zlecone w ramach bieżącego utrzymania oznakowania na ścieżkach rowerowych.
Na skrzyżowaniu Matejki-Warszawska radny proponuje, by w planach uwzględnić połączenie ścieżki z Matejki ze ścieżką na Warszawskiej. Wykonanie połączenia wiąże się z koniecznością przeniesienia kilku drzew oraz krzewów na drugą stronę jezdni lub ich wycinki. Będzie to jednak wymagało pełnej dokumentacji technicznej. Radny proponuje także wykonanie przejazdu rowerowego przez ulicę Matejki oraz zaprojektowanie kontynuacji ścieżki w parku między Warszawską i Szczęśliwą, tak by połączyć ze ścieżką przy Matejki w obrębie SP15.
Na Słowackiego od Lwowskiej do Ogrodowej powinno się wykonać ciąg pieszo-rowerowy na istniejącym chodniku. Przedstawiciel WDM poinformował, że konieczne jest sprawdzenie własności terenu a także wykonanie nowej nawierzchni istniejącego chodnika wraz z przesunięciem obrzeży po stronie pasa zieleni, by maksymalnie poszerzyć chodnik.
Osobnym problemem pozostaje, podobnie jak Nowa, ulica Kasprowicza. Radny Fica zaproponował wykonanie kontrapasa dla rowerów, by połączyć ścieżkę na ulicy Miarki z Gimnazjum nr 1. Przedstawiciel Wydziału Dróg Miejskich stwierdził, iż wymaga to głębokiego zastanowienia się i analizy pod względem możliwości technicznych oraz bezpieczeństwa. Zdaniem komendanta Straży Miejskiej może to być rozwiązanie bezpieczniejsze od obecnego, gdyż młodzież często jedzie rowerem ulicą Kasprowicza pod prąd. W dalszym ciągu ul. Miarki, na skrzyżowaniu z Wojska Polskiego i Placem Wolności radny proponuje przedłużenie ścieżki od ul. Miarki, przez Plac Wolności do ulicy Długiej a następnie do placu Ofki. W ciągu ulicy Długiej proponuje się stworzenie ścieżki dla rowerów poprzez odsunięcie miejsc parkingowych na jezdni i ograniczenie ich od nowej ścieżki rowerowej za pomocą odbojników.
Na tym objazd się zakończył. Niektóre propozycje, przedstawiane już wcześniej w formie interpelacji, doczekały się odpowiedzi magistratu. I tak, ścieżka pieszo-rowerowa w ciągu ulicy Browarnej od Długiej do Solnej wymaga "głębokiej analizy ze względu na biezpieczeństwo pieszych". Podobnie ma się rzecz z przejściem dla pieszych połączonym z przejazdem dla rowerów poprzez ulicę Reymonta. To, zdaniem prezydenta, niebezpieczne miejsce, odpowiednie pismo zostało skierowane do ZDW, zarządy drogi. Problem ulicy Nowej od dłuższego czasu zajmuje radnego Leszka Szczasnego, interweniującego w tej sprawie u prezydenta.
Miasto przyjazne rowerzystom to także miasto przyjaznych rowerzystów. Przyjaznych także kierowcom oraz stosujących przepisy ruchu drogowego. Zdaniem wielu kierowców rowerzyści często nie korzystają ze ścieżek rowerowych jadąc szosą, mimo, że obok jest droga dla rowerów. Jeżeli na danej drodze znajduje się wytyczony obszar dla ruchu rowerowego, rowerzysta obowiązany jest z niego korzystać. Rowerzyści nie mogą także jeździć po chodniku przeznaczonym tylko dla pieszych, jeżeli dozwolona prędkość na drodze nie przekracza 50 km/h. Zabronione jest również przejeżdżanie rowerem przez przejścia dla pieszych. Tymczasem często na raciborskich chodnikach widać rowerzystów, często też poruszają się oni jezdnią, mimo istnienia ścieżki dla rowerów. Inną sprawą jest, że niektóre odcinki dróg wymagają od rowerzystów wyjątkowej odwagi. Magistrat planuje wykonanie ścieżki rowerowej do Łężczoka z wykorzystaniem wałów na Uldze. Obecnie dojazd przez bardzo ruchliwą drogę do Markowic jest niebezpieczny, zwłaszcza w przypadku wycieczki z dziećmi.
th
Komentarze (0)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany