Infrastruktura kolejowa dawnego Raciborza
Historia na weekend. W zasobach Krajowego Urzędu Dokumentacji Fotograficznej - Górny Śląsk (Landesbildstelle Oberschlesien in Oppeln), które niedawno opublikowało Narodowe Archiwum Cyfrowe znajduje się kilka ciekawych fotografii pokazujących infrastrukturę kolejową w Raciborzu. To bezcenne dokumenty, bo wiele z pokazanych obiektów nie przetrwały do czasów współczesnych. Zdjęcia są wyjątkowo dobrej jakości, pozwalające dostrzec najdrobniejszcze szczegóły.
Doprowadzenie w połowie XIX wieku linii kolejowej do Raciborza nie tylko umożliwiło podróżowanie bezpośrednio do Berlina, Wiednia a nawet Stambułu, ale także spowodowało rozkwit gospodarczy. Wzdłuż torów powstała największa jak dotąd w dziejach miasta strefa gospodarcza. W efekcie, w ciągu 50 lat, rozpoczęło działalność szereg zakładów, m.in. cukrownia, fabryka stali narzędziowej Böhlera, fabryka obrabiarek Hegenscheidta, Siemens Plania Werke (po wojnie ZEW, dziś SGL Carbon), fabryka kapeluszy Hückela, zakład remontowy taboru kolejowego, rzeźnia miejska czy fabryka mydła i proszków do prania Hoffmanna (dziś Henkel). Po ostatniej wojnie tereny przy linii kolejowej na tzw. Masarskich Łąkach przeznaczono pod budowę Rafako.
Komentarze (0)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany