Kartka z kalendarza. Pierwsze połączenie Raciborza z Wiedniem [FOTO]
27 lipca 1866 roku zakończono układanie transatlantyckiego kabla telegraficznego, 6 sierpnia Édouard Stephan odkrył planetoidę Julia, a 16 sierpnia z Raciborza odszedł pierwszy pociąg do Wiednia. Tydzień później Prusy i Austria zawarły w Pradze pokój kończący krótkotrwały konflikt.
Konflikt zbrojny pomiędzy Królestwem Prus, Królestwem Włoch i kilkoma państwami-członkami Związku Niemieckiego, a Cesarstwem Austriackim, Saksonią, Królestwem Hanoweru, Królestwem Bawarii oraz kilkoma państwami-członkami Związku Niemieckiego wybuchł 16 czerwca 1866 roku. Racibórz (wówczas Ratibor) należał do Królestwa Prus. Granica znajdowała się pomiędzy dzisiejszymi Chałupkami (wówczas Annaberg) w gminie Krzyżanowice a czeskim Bohuminem.
Kolej w Raciborzu liczyła sobie wtedy ponad 20 lat. 1 stycznia 1846 roku, przypomnijmy, oddano do eksploatacji liczący 32,21 kilometrów odcinek linii z Raciborza do Koźla. Dzięki temu do naszego miasta wjechał pierwszy pociąg. W 1847 roku oddano do użytku raciborski dworzec. Drugi odcinek z Raciborza do Chałupek o długości 20,32 kilometra oddano do eksploatacji 1 maja 1847 roku. W tym samym dniu strona austriacka uruchomiła połączenie kolejowe do Bogumina. Liczący 3,3 kilometra graniczny odcinek Chałupki-Bogumin pokonywano początkowo powozami przeprawianymi przez rzekę promem, a od września 1849 roku pociągiem. Powstał tu wspomniany 230-metrowy most z dwunastoma przęsłami, którego budowę po połowie sfinansowały Kolej Wilhelma oraz Kolej Północna. Częściowe połączenie kolejowe do Bogumina uruchomiono już 1 września 1848 roku, ale pociąg dojeżdżał do rzeki, gdzie pasażerowie musieli wysiąść, przeprawić się na drugi brzeg promem po czym wsiąść do nowego składu podstawionego po austriackiej stronie. 3 września 1849 roku oddano do użytku most kolejowy.
Pierwszy pociąg z Raciborza do Wiednia odszedł 16 sierpnia 1866 roku. Przejazd kosztował w I klasie 10 talarów, a w III połowę tej ceny. Dodajmy, że marka niemiecka wyparła talara w 1873 roku. Dwa lata wcześniej otwarto połączenie Chałupki-Koszyce (Košice), co umożliwiło uzyskanie dalszych połączeń z Węgrami i państwami bałkańskimi.
Racibórz miał liczne połączenia kolejowe z racji dynamicznego rozwoju miasta. To kolej zapoczątkowała raciborską rewolucję przemysłową. Miasto miało coraz więcej mieszkańców, a z pociągów korzystali często przemysłowcy, urzędnicy i wojskowi.
(waw)
Komentarze (0)
Dodaj komentarz