Kartka z kalendarza. Uruchomienie linii kolejowej do Opawy
20 października 1895 roku uroczyście uruchomiono połączenie kolejowe Racibórz-Opawa.
- Władze Raciborza dążyły do uzyskania połączenia kolejowego z Opawą, wówczas w granicach cesarstwa austriackiego. Napotykało to na opory ze strony Pruskich Kolei Państwowych (Preußische Staatsbahn). Interwencja w Berlinie księcia Karola Marii von Lichnowsky’ego, pana na Kuchelnej, spowodowała, że w 1891 roku opracowano stosowne plany. Rozpoczęcie budowy jednocześnie kilku budynków dworcowych nastąpiło w 1894 roku. Pierwotnie na terenie ówczesnego powiatu raciborskiego stacje miały być w: Studziennej, Krzanowicach, Kuchelnej, Szczepankowicach i Krawarzu. W wyniku zabiegów rotmistrza Henryka Bancka, właściciela majątku w Wojnowicach, tam także utworzono przystanek. Wówczas stację Wojnowice na trasie Racibórz-Głubczyce przemianowano na Lekartów. Krzanowice wymogły urządzenia przystanku „Krzanowice Południowe”, bo dworzec krzanowicki, zaplanowany przy szosie Krzanowice-Bojanów, był zbyt odległy. Książę von Lichnowsky z kolei spowodował utworzenie stacji w Bolacicach, skąd było bardzo blisko do Albertowca (Hilvetihof), głównego ośrodka gospodarczego dóbr ordynacji Lichnowskich.
Choć zaistniały trudności przy budowie, będące wynikiem m.in. dużych różnic wysokości (kotlina rzeki Psiny/Cyny przed Krzanowicami położona jest 197,5 m nad poziomem morza, a punkt wierzchołkowy w lesie koło Bolacic 196,7 m n.p.m.), prace przebiegały bardzo sprawnie. Linię do Opawy uroczyście otwarto 20 października 1895 roku. Stacja w Studziennej była bardzo ruchliwa. W 1914 roku na trasie Racibórz-Opawa przejeżdżały tu cztery pary pociągów, a na odcinku Racibórz-Głubczyce dalsze pięć. Do tego należy doliczyć ruch towarowy. Dodajmy, że wytyczenie w 1920 roku granicy państwowej między Krzanowicami a Kuchelną nie wpłynęło nie zmniejszenie ruchu kolejowego do Opawy. Po aneksji w 1938 tzw. Kraju Hulczyńskiego, ruch kolejowy w 1939 roku był nawet większy. Z Opawy do Raciborza jeździły pociągi pośpieszne dla uzyskania połączeń z pociągami do Berlina. W 1945 roku pociągi zaczęły kursować tylko do Krzanowic Południowych, ponieważ dalszą część linii zdemontowano. Ruch pasażerski do Krzanowic zlikwidowano w 1994 roku. W 2000 roku pociągi przestały jeździć także w kierunku Głubczyc. Dworzec w Studziennej zamknięto - pisze Paweł Newerla w Dziejach Raciborza i jego dzielnic (Racibórz 2008).
Komentarze (0)
Dodaj komentarz