Przez morza i oceany. Z Raciborza na krańce świata [HISTORIA]
XIX-wieczny sukces gospodarczy Raciborza spowodował, że mieszkańcy zaczęli się bogacić, a swoje usługi zaoferowało w naszym mieście Norddeutscher Lloyd – dawne niemieckie oceaniczne przedsiębiorstwo żeglugowe z siedzibą w Bremie.
Spółkę założono 20 lutego 1857 roku, kiedy Racibórz miał już połączenie kolejowe z monarchią austro-węgierską, Wrocławiem i Berlinem. Od początku istnienia podstawą działalności były pasażerskie przewozy transatlantyckie, głównie do Nowego Jorku i innych portów wschodniego wybrzeża Stanów Zjednoczonych. W 1885 roku spółka zwyciężyła przetarg na przewóz poczty między Niemcami a Azją Wschodnią i Australią. Rywalizowała z hamburskim HAPAG o pozycję dominującego przedsiębiorstwa żeglugowego w kraju, jak i na świecie, stanowiąc przedmiot dumy Cesarstwa Niemieckiego. Na mocy postanowień kończącego I wojnę światową traktatu wersalskiego Norddeutscher Lloyd pozbawiony został całej floty, która posłużyła jako reparacje wojenne. Jej odbudowa nastąpiła w okresie międzywojennym. Podczas II wojny światowej zatopione zostały 42 z 64 statków pełnomorskich należących do Norddeutscher Lloyd. Pozostałe odstąpione zostały po wojnie państwom alianckim. W latach 50., po zniesieniu wprowadzonych po wojnie ograniczeń żeglugowych dla niemieckiej marynarki handlowej, Norddeutscher Lloyd we współpracy z HAPAG wznowiły połączenia na liniach transatlantyckich i dalekowschodnich. W 1970 roku, w odpowiedzi na zachodzące w świecie zmiany – wzrost popularności samolotów, konteneryzację w przewozach towarowych, oba przedsiębiorstwa połączyły się, tworząc spółkę Hapag-Lloyd (źródło wikipedia.pl).
A tak w przewodniku po Raciborzu i jego dziejach wydanym w latach 30. XX w. przez miejscową Drukarnię Górnośląską Sp. z o.o., która miała swoją siedzibę przy ul. Wilhelma (obecnie Batorego), w porozumieniu ze Stowarzyszeniem Turystycznym Miasta Raciborza i Ziemi Raciborskiej reklamował się Północnoniemiecki Lloyd Brema. Przedstawicielem firmy był Carl Janeck. Jego biuro mieściło się przy ul. Wiktorii 9, obecnie Kościuszki. Tekst reklamy brzmi: „Połączenia statkami do wszystkich części świata. „Brema” i „Europa” nazywają się oba nowo zbudowane szybkie parowce po 46000 ton rejestrowych, uruchomione wiosną 1929. Podróże wypoczynkowe po morzach, kursy po Morzu Północnym, Śródziemnym i Bałtyku. Służba morska Prusy Wschodnie i Gdańsk pomiędzy Świnoujściem-Sopotem-Piławą-Kłajpedą. Kursy do uzdrowisk Morza Północnego od połowy maja do połowy września, do Wangerooge, Helgolandu, Norderney, Borkumu. Westerlandu. Bilety kolejowe, bilety do wagonów sypialnych, zestawione zeszyty biletowe po cenach urzędowych. Ubezpieczenia od bagaży po najlepszych warunkach. Bilety lotnicze na wszystkie trasy Niemieckiej Lufthansy S.A.".
Na zdj. plakat z 1903 roku przedstawiający transatlantyk „Kaiser Wilhelm der Große”
Komentarze (0)
Dodaj komentarz