Dzieje kolei na ziemi raciborskiej - linie lokalne
Historia na weekend. Paweł Newerla w najnowszym szkicu kreśli dzieje połączeń kolejowych Raciborza z Opawą przez Krzanowice, Głubczycami przez Pietrowice Wielkie oraz Gliwicami przez Nędzę i Rudy.
Staraniem Preußische Staatseisenbahn (Pruskich Kolei Państwowych) w dniu 20 października 1893 roku oddano do użytku linię kolejową z Raciborza do Opawy. Prowadziła ona przez Krzanowice i Kuchelną. Wielkie były tu także zasługi Karla księcia von Lichnowsky’ego, pana na Krzyżanowicach i Kuchelnej (Chuchelna) oraz na Grodźcu (Hradec nad Moravíci). Sfinansował on z własnych środków wstępne prace badawcze i projektowe.
Nowa linia kolejowa miała służyć Lichnowskym także do osobistych celów. Trasa przebiegała bowiem przez Kuchelną, gdzie Lichnowscy mieli swoją główną siedzibę. Stojąca w Kuchelnej na bocznicy salonka mogła w każdej chwili być dowieziona do Raciborza a tam przypięta do pociągu pośpiesznego do Berlina lub Wiednia. Ponadto książę Karl, który przywiązywał wielką wagę do rozwoju rolnictwa, był także wspólnikiem cukrowni w Raciborzu, Wojnowicach i Opawie. Transportem kolejowym łatwo można było przewieźć zbiory buraków do okolicznych cukrowni. Dotyczyło to także innych płodów rolnych. Do zbudowanej w Kuchelnej roszarni lnu książę Lichnowsky zbudował tory kolejowe, prowadzące od dworca w Kuchelnej. Magistrat Raciborza w piśmie hołdowniczym z 30 kwietnia 1896 roku, skierowanym do księcia, zauważył, że podobnie jak książę Felix von Lichnowsky miał wielkie zasługi dla rozwoju Kolei Wilhelma, także książę Karl swoimi działaniami przy powstaniu trasy kolejowej Racibórz–Opawa „przyczynił się niewątpliwie do podniesienia dobrobytu, kultury i obyczajów w naszym regionie” (Zemský archiv Opava, RAUSL nr. 340, C-VII-29).
Czytaj [tutaj]
Komentarze (0)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany