Tablice zwabią turystów
Powiat raciborski szuka sposobów na przyciągnięcie turystów. Pierwszym krok ku temu, to opracowanie projektu Powiatowy System Informacji o Atrakcjach Kulturowych na Ziemi Raciborskiej. Powstaną tablice informacyjne o zabytkach w danej gminie i przewodnik.
Piękne pałace, bogate kościoły oraz szereg wiekowych kamienic, to tylko nieliczne zabytki, jakie znajdują się na terenie naszego powiatu. Turystów jednak nie przyciągają, bo mało kto wie o ich istnieniu. Wszystko przez to, że miasto nie potrafi odpowiednio się wypromować. Nawet sam prezydent Mirosław Lenk, na jednym ze spotkań z mieszkańcami dzielnic stwierdził, że miastu kiepsko wychodzi promocja.
Pierwszy krok, aby to zmienić zrobiła Agencja Promocji Ziemi Raciborskiej i Wspierania Przedsiębiorczości na Zamku Piastowskim w Raciborzu opracowując projekt pn: Powiatowy System Informacji o Atrakcjach Kulturowych na Ziemi Raciborskiej. Jego beneficjentem, a zarazem liderem jest Powiat Raciborski. Partnerami projektu są wszystkie gminy powiatu raciborskiego. – Głównym celem tego projektu jest zwiększenie dostępu do informacji o zasobach kulturowych Ziemi Raciborskiej poprzez wykorzystanie systemu oznakowania obiektów atrakcyjnych kulturowo – wyjaśniała na dzisiejszej konferencji Grażyna Wójcik, dyrektor Agencja Promocji Ziemi Raciborskiej i Wspierania Przedsiębiorczości na Zamku Piastowskim w Raciborzu.
Przedmiotem realizowanego projektu jest stworzenie jednolitego systemu oznakowania obiektów i obszarów atrakcyjnych kulturowo. Powstanie 14 tablic zbiorowych (pylonów) z opisem w czterech językach ( polskim, czeskim, niemiecki i angielskim) w każdej gminie powiatu raciborskiego. Ponadto 54 tablice informacyjne o obiektach oraz 123 tablice w ruchu drogowym i 160 w ruchu pieszym. Każda będzie miała logo, przedstawiające fragment zamku oraz okno neogotyckie z literką „i” w środku. – Celowo wybraliśmy taki typ logo. Na naszym terenie jest bardzo dożo budowli gotycki czy neogotyckich. Mamy też piękny zamek piastowski. Dlatego symbole te pasują tu idealnie – wspomniała Wójcik.
– Realizacja projektu niewątpliwie przyczyni się do poprawy wizerunku regionu. Myślę, że naszą jakże piękną i bogatą w historię ziemię raciborską zacznie odwiedzać więcej turystów z kraju i zagranicy – mówił z nadzieją w głosie starosta raciborski Adam Hajduk. Dodając, że niedawno rozmawiał młodym bankierem z Rybnika, który stwierdził, że w Raciborzu każda cegła czy każdy chodniki zawiera kawałek historii. – I to właśnie chcemy pokazać – podsumował Hajduk.
Jak zapewniała dyrektor Agencji, projekt ma zostać zrealizowany do czerwca przyszłego roku. Jego koszt to prawie 600 tys. zł., z czego 509 tys. zł to dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, a 89 tys. zł wyłożył powiat z własnych środków. Jednak same tablice informacyjnie to niewiele według Leona Wachowskiego działacza PTTK obecnego na dzisiejszej konferencji. Wytkną on staroście, że piesze szlaki są zaniedbane. – Co z tego, że będzie oznakowanie, jak nie ma odpowiedniego wprowadzenia na ścieżkę – skwitował. Zapytał również, kiedy będzie remontowany żółty szlak od Chałupek do Grzegorzowic, bo teren jest ciekawy, ale zaniedbany. – My nie zapominamy o tym. Będziemy rozmawiać z wójtami poszczególnych gmin, czy da się coś poprawić. A jak już będą znaki to przystąpimy do wspólnego działania – zapewnił starosta. Natomiast raciborskiego historyka Pawła Newerlę interesował materiał z jakiego tablice będą wykonane. – W jaki sposób zamierzacie uchronić je przed zamazywaniem i popularnym graffiti? W odpowiedzi usłyszał, że wykonawca zostanie poinformowany, aby użył takiego materiału, którzy uchroni tablice przed dewastacją sprejami.
W ramach projektu powstał film promocyjny pod takim samem tytułem.
(k)
Komentarze (0)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany