Turystyka aktywna, krajoznawcza a nawet pielgrzymki. Branża wskazuje nam kierunki rozwoju lokalnego produktu turystycznego
Myśląc o rozwoju turystyki, warto pytać o zdanie nie tylko mieszkańców i samorządowców, ale także fachowców. Co o naszych atrakcjach myślą odwiedzający nas piloci, przewodnicy i właściciele biur podróży? Jakiej upatrują dla nas drogi rozwoju turystycznego? Dla kogo warto i w co warto ich zdaniem inwestować?
Tradycja organizacji podroży studyjnych na Ziemię Raciborską ma już kilka lat. Do odwiedzenia walorów i atrakcji Raciborszczyzny zapraszają wspólnie Powiat Raciborski, Miasto Racibórz i gminy: Krzyżanowice, Kuźnia Raciborska, Pietrowice Wielkie i Rudnik.
Programy zwiedzania co roku są podobne i obejmują sztandarowe atrakcje naszego regionu. Co roku uczestnicy podróży studyjnych pytani są o to co podobało im się najbardziej i gdzie upatrują szans na rozwój naszej turystyki. Co odpowiedzieli Ci, którzy odwiedzili Racibórz w roku 2019? W przeciwieństwie do lat poprzednich gdzie połowę gości stanowili dziennikarze, w tym roku postawiono głównie na praktyków branży turystycznej.
Okazuje się, że branża turystyczna mówi dosyć jednoznacznym głosem. W prośbie o wskazanie głównych walorów i atrakcji dominują odpowiedzi wskazujące na: Zamek Piastowski (ze wskazaniem na konieczność uatrakcyjnienia jego wnętrz poprzez ciekawe zbiory lub techniki multimedialne), browar Racibórz i opactwo pocysterskie w Rudach (wśród walorów antropogenicznych) oraz Odrę, lasy rudzkie, rezerwat Łężczok i Arboretum Bramy Morawskiej (wśród walorów naturalnych). Potencjał turystyczny upatrywany jest także w powstającym zbiorniku „Racibórz Dolny”.
Praktycy zaznaczają jednak, że choć Ziemia Raciborska nie ma atrakcji o wymiarze międzynarodowym, to ma wiele „perełek”, z których można utkać ciekawe propozycje programów i szlaków zarówno dla osób indywidualnych o szerokich zainteresowaniach (kajakarstwo, turystyka rowerowa, spacery piesze, zwiedzanie krajoznawcze) jak i grup, wśród których wskazania dotyczą zarówno dzieci i młodzieży szkolnej (edukacja ekologiczna, ginące zawody, wycieczki aktywne – rajdy, spływy), jak i dorosłych grup krajoznawców (zróżnicowana oferta zabytków i ciekawostek przyrodniczych oraz ciekawa historia) a nawet pielgrzymki (obecność postaci biskupa Gawliny, świętobliwej Eufemii, jak i kandydatki na ołtarze – siostry Dulcissimy). W kierunku turysty sentymentalnego branża kierowałaby ofertę zwiedzania powiatu szlakiem poety Josefa von Eichendorfa.
Wśród perełek branża zauważa zarówno zamek, opactwo i zabytki Raciborza, jak i kolejkę wąskotorową, wyjątkowy drewniany kościółek w Pietrowicach – Gródczankach, Ogrody Gawliny w Strzybniku, stary młyn w Brzeźnicy, kuźnię w Bieńkowicach, kościół w Tworkowie (tzw. „barok wiejski”).
Opracowanie ankiety i organizator study tour: CIT Ciesielska Travel, tekst: D. Wacławczyk
Komentarze (0)
Dodaj komentarz