Co zabija klimatyzację w samochodzie?
Brak klimatyzacji w samochodzie, zwłaszcza w okresie letnim to, delikatnie mówiąc, dramat dla kierowcy oraz jego ewentualnych współpasażerów. Niestety, każdy system, podzespół czy element auta wcześniej czy później ulega zużyciu, awarii lub uszkodzeniu. Jeżeli usterka dotyczy klimatyzacji, lepiej naprawić ją od razu, niż czekać z tym do ostatniego momentu.
Nieszczelność układu klimatyzacji
Jedną z najczęstszych przyczyn awarii systemu klimatyzacji w samochodzie jest nieszczelność układu. Przyczyna, to zazwyczaj naturalne zużycie eksploatacyjne poszczególnych elementów. W przewodach systemu po jakimś czasie powstają mikro-szczeliny, które powiększają się w miarę coraz większej eksploatacji klimatyzacji, czego efektem są z kolei wycieki czynnika chłodniczego z systemu. Razem z chłodziwem ucieka z układu klimatyzacji również olej, którego zadaniem jest smarowanie wszystkich mechanicznych podzespołów klimatyzacji samochodowej. Nieszczelność układu klimatyzacji w samochodzie powinna być jak najszybciej wyeliminowana. Dlaczego?
Nieszczelny system będzie miał tendencje do pobierania wszelkiego rodzaju zanieczyszczeń, w tym również tych najdrobniejszych, które będą w stanie przedostać się do systemu i nie tylko skutecznie obniżyć wydajność klimatyzacji, ale również będą w stanie uszkodzić jej kluczowe elementy, jak np. kompresor. Należy pamiętać, że tego rodzaju kluczowe podzespoły mogą być naprawdę kosztowne w razie konieczności naprawy lub całkowitej wymiany.
Kontrast w obiegu
Pierwszą rzeczą, jaką należy zrobić przed rozpoczęciem naprawy klimatyzacji, jest znalezienie nieszczelności w układzie. Istnieje na to kilka sposobów. Jednym z najbardziej popularnych jest tzw. kontrast, który podaje się do obiegu układu klimatyzacji. Kontrast miesza się z czynnikiem chłodniczym i zaczyna uchodzić z systemu w miejscu powstałej nieszczelności, gdzie pozostawi po sobie widoczny ślad. Oczywiście, takimi pracami powinni zająć się fachowcy, którzy posiadają odpowiednią, narzędzia oraz doświadczenie.
W sytuacji, gdy układ klimatyzacji został zanieczyszczony, a mimo to klimatyzacja w samochodzie jest nadal użytkowana, to najprawdopodobniej w najbliższym czasie uszkodzeniu ulegnie kompresor. Jedynym wyjściem w takiej sytuacji pozostaje wymiana uszkodzonego podzespołu na nowy. Dobrej jakości nowy kompresor dość słono kosztuje, natomiast tańsze zamienniki mogą nie spełnić swej funkcji oraz oferować kiepską jakość wykonania. Istnieje również możliwość nabycia kompresorów po fabrycznej regeneracji, co stanowi idealną alternatywę dla dwóch pierwszych opcji – podpowiada ekspert od klimatyzacji samochodowej w iParts.pl.
Systematycznie, czyli komfortowo
Pamiętajmy, że nawet najmniejsza nieszczelność w układzie klimatyzacji może z biegiem czasu być zabójcza dla kluczowych elementów klimatyzacji, a nawet dla całego systemu. Warto więc poddawać układ klimatyzacji w samochodzie systematycznej kontroli, a w miarę potrzeb dokonywać wymiany jej podzespołów. Zagwarantuje to, że przez cały rok będzie można cieszyć się komfortem podróżowania w efektywnie klimatyzowanym wnętrzu samochodu.
Komentarze (0)
Komentarze pod tym artykułem zostały zablokowane.