Reklama

Najnowsze wiadomości

Strony Partnerskie6 listopada 201308:53

G5 na warsztatach ekologicznych w Podlesicach

G5 na warsztatach ekologicznych w Podlesicach - Serwis informacyjny z Raciborza - naszraciborz.pl
Reklama
Racibórz:

Podlesice to niewielka miejscowość na Jurze Krakowsko-Częstochowskiej znana jednak jako Międzynarodowe Miasteczko Ekologiczne. Po raz kolejny uczniowie Gimnazjum Nr 5 im. Jana Pawła II w Raciborzu przez 2 dni gościli w tym pięknym miejscu u podnóża Góry Zborów (rezerwatu przyrody nieożywionej).

Z bogatej oferty zajęć ośrodka edukacji ekologicznej wybraliśmy, 29 i 30 X, tym razem badanie wody w źródle krasowym, rozpoznawanie i wydobywanie kalcytu (szpatu), poznanie fragmentu szlaku Orlich Gniazd od ruin zamku w Mirowie do odbudowanego zamku w Bobolicach i poznanie pracy ludzi różnych zawodów. Wycieczka wpisała się w realizowany projekt POKL "Świat Wokół Nas". Liczna grupa uczniów była po raz pierwszy w krajobrazie pełnym urokliwych skałek wapiennych, wzniesień z rozległymi widokami na okolicę. Piękna jesienna pogoda podkreślała urodę tych miejsc. W pierwszym dniu uzbrojeni w młotki geologiczne wyruszyliśmy na Górę Apteka, aby tam wyszukać minerału zwanego tutaj szpatem. Po uderzeniu młotka w odpowiedni kamień ukazywał się piękny połyskliwy szlif tutejszego kalcytu. Zobaczyliśmy studnię szpatowców (wydobywających dawniej kalcyt) i zwiedziliśmy stanowisko archeologiczne - jaskinię na Dudniku.

Tajemnice przyrody nieożywionej Góry Zborów poznaliśmy podczas popołudniowej wędrówki, która dostarczyła wielu wrażeń. Nie bez powodu uznaje się ją za jedno z najbardziej widokowych miejsc na całej Wyżynie Krakowsko-Częstochowskiej. Kolejny dzień to ciekawe badanie wody w wywierzysku krasowym pod czujnym okiem pani Magdy, która jest etnologiem i trenerem edukacji ekologicznej. Uczniowie pobierali próbki wody wraz z organizmami w niej obecnymi. Następnie na podstawie obecności określonych gatunków- metodą bioindykacji -określali klasę czystości wody. Większość po raz pierwszy obserwowała znane tylko podręcznika: kiełże, larwy chruścików, wypławki czarne czy widelnice. Badana woda była I klasy czystości! Kolejną atrakcją była wędrówka szlakiem starych zamków Mirów- Bobolice. Pani Magda tym razem okazała się przewodnikiem ciekawie opowiadającym o ich dziejach, zmiennych kolejach losu, o ich właścicielach dawnych i obecnych, pomiędzy fakty wplatając ciekawe legendy. Na trasie naszej wędrówki była również kolejna jaskinia, w której odnaleziono szczątki człowieka neandertalskiego. Uczniowie poznali pracę trenera edukacji ekologicznej, przewodnika, kierowcy autobusu, a także bawili sie w ekologów i geologów. Zauważyli również, że jedna z prowadzących zajęcia z ekologii ma wykształcenie ekonomiczne. Zajęcia były bardzo ciekawe i urozmaicone, pogoda dopisała. Gdy wsiadaliśmy do autobusu w drogę powrotną słychać było głosy; szkoda, że nie wszyscy mogli z nami tutaj przyjechać- jest tutaj bardzo ładnie!

Opiekunami młodzieży byli: Jadwiga Brzezina, Beata Rubin - Jałowiecka i Róża Szramek.

g5

Bądź na bieżąco z nowymi wiadomościami. Obserwuj portal naszraciborz.pl w Google News.

Najnowsze wydania gazety

Nasz Racibórz 09.08.2024
8 sierpnia 202422:14

Zobacz wszystkie
© 2024 Studio Margomedia Sp. z o.o.