Kiedy banki w Polsce przestaną oferować kredyty z WIBOR?
Przesunięcie daty zakończenia reformy wskaźnikowej na rok 2027 dotyczy przede wszystkim umów historycznych, które uwzględniają WIBOR. Jak podkreśla Tadeusz Białek, prezes ZBP i przewodniczący Komitetu Sterującego Narodowej Grupy Roboczej ds. reformy wskaźnikowej, harmonogram reformy nie ulegnie zmianie w przypadku nowych umów i produktów. W tej kwestii reforma nabiera tempa, a do połowy 2024 r. banki nie powinny już oferować nowych produktów opartych na stawce WIBOR.
Przypomnijmy, że pierwotnie termin zakończenia transformacji zaplanowano na koniec 2024 r. Tymczasem KS Narodowej Grupy Roboczej ds. reformy wskaźników ogłosił niedawno, że całkowite przejście ze wskaźnika WIBOR na nowy wskaźnik WIRON odbędzie się dopiero na koniec 2027 r. Nowe termin dotyczy jednak obecnego portfela produktów finansowych. Zgodnie z zapowiedziami niebawem zostanie opublikowana nowa wersja Mapy Drogowej, która wyznacza kamienie milowe reformy wskaźnikowej. W nowym harmonogramie zostanie umieszczone zobowiązanie banków do zaprzestania oferowania produktów finansowych opartych na WIBOR już od połowy 2024 r.
Dlaczego reforma zakończy się później?
Jednym z najważniejszych założeń reformy wskaźnikowej jest zachowanie neutralności ekonomicznej konwersji wskaźników na rynek finansowy. Szef ZBP wyjaśnia, że skala konwersji WIBOR na WIRON w przypadku umów już zawartych byłaby bardzo duża. Chcąc zminimalizować ryzyko związane z zamianą wskaźników w umowach, zdecydowano, że najlepszym rozwiązaniem jest doprowadzenie do zapadnięcia jak największej liczby umów z WIBOR – czyli po prostu do ich zakończenia. Dotyczy to głównie obligacji. Jeśli zapadnie duża część obligacji opartych na WIBOR, to wtedy ich konwersja na nowy wskaźnik WIRON nie będzie już konieczna.
„Naturalne” zakończenie umów z WIBOR (przede wszystkim umów kredytowych) z pewnością ułatwi wdrożenie reformy i zapobiegnie ewentualnym ryzykom. Wydłużenie terminu spowoduje, że tylko część starych umów będzie podlegać konwersji na podstawie rozporządzenia. Banki będą miały również czas na dobrowolną konwersję obecnych umów na nowy wskaźnik referencyjny. Jeżeli nie uda się w ustalonym terminie dokonać konwersji dobrowolnej, to wtedy konieczne będzie jej wdrożenie na podstawie przepisów prawa. Prezes ZBP podkreśla, że gdyby do zakończenia reformy doszło jednak w 2025 r., to wtedy większość instrumentów finansowych i produktów bankowych podlegałaby obowiązkowej konwersji na podstawie rozporządzenia.
Jest też inny powód przesunięcia reformy wskaźnikowej w czasie. Są to kwestie związane z finansami. Konwersja tak dużego portfela w krótki terminie może spowodować, że nie będzie zachowana neutralność ekonomiczna reformy. Nawet w przypadku zastosowania spreadu korygującego, proces zamiany wskaźników mógłby się negatywnie odbić na uczestnikach rynku finansowego.
Poznaj najważniejsze informacje o wskaźnikach WIBOR i WIRON.
Komentarze (0)
Komentarze pod tym artykułem zostały zablokowane.