Modernizacja oświetlenia w miejscach pracy – dofinansowanie jako inicjatywa wsparcia bezpieczeństwa i efektywności przedsiębiorstw
Bezpieczeństwo pracowników powinno być najważniejszym priorytetem każdego pracodawcy. Niestety co roku ogromna część osób zatrudnionych w różnych zakładach doznaje urazów podczas wykonywania obowiązków. Wielu wypadków można uniknąć po przeprowadzeniu modernizacji oświetlenia. Właściciele wielkopowierzchniowych obiektów nie są chętni na taką inwestycję, ponieważ w większości przypadków wymaga ona sporego nakładu finansowego. Na szczęście w Polsce ZUS stworzył program prewencji wypadkowej, w ramach którego co roku organizowane są konkursy o dofinansowanie. Dowiedz się więcej o tym, jak uzyskać dofinansowanie do wymiany oświetlenia!
Dofinansowanie do wymiany oświetlenia od ZUS – co pokrywa?
Dotacje ZUS obejmują działania mające na celu zwiększenie bezpieczeństwa i higieny pracy. Przedsiębiorcy mogą ubiegać się o dodatkowe środki na zakup maszyn oraz ich zabezpieczenia, zaopatrzenie pracowników w środki ochrony indywidualnej oraz wyposażenie obiektów w urządzenia zmniejszające ryzyko wypadków.
Dofinansowanie ZUS jest również dostępne dla przedsiębiorców pragnących wymienić oświetlenie w zakładzie, co bezpośrednio przekłada się na poprawę komfortu, efektywności i bezpieczeństwa pracowników. Dodatkowe środki mogą być również przeznaczone na usługi doradcze, w tym pomiar natężenia światła przed przystąpieniem do projektu wymiany oświetlenia na technologię LED. Wszystko to mieści się w ramach dostępnego dofinansowania.
W jaki sposób uzyskać dofinansowanie na modernizację oświetlenia?
Zakład Ubezpieczeń Społecznych przeznacza imponującą kwotę 100 milionów złotych na wsparcie działań związanych z poprawą bezpieczeństwa i higieny pracy. W ramach ogłoszonego konkursu istnieje możliwość pozyskania środków na modernizację oświetlenia miejsc i stanowisk pracy oraz na środki ochrony przed promieniowaniem optycznym.
Aby wziąć udział w konkursie, płatnik składek musi spełnić następujące warunki:
● nie może mieć żadnych zaległości w opłacaniu składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenia zdrowotne;
● nie może mieć zaległości w opłacaniu podatków;
● nie może być w stanie upadłości, pod zarządem komisarycznym, w toku likwidacji, postępowania upadłościowego lub postępowania układowego z wierzycielem;
● nie może ubiegać się o kolejne dofinansowanie przed upływem 3 lat od dnia wypłaty przez ZUS całości ostatniego dofinansowania;
● nie może ubiegać się o kolejne dofinansowanie przed upływem 3 lat od dnia zwrotu dofinansowania, do którego został zobowiązany.
Białe Certyfikaty jako kolejna forma dofinansowania
Biały certyfikat jest świadectwem efektywności energetycznej wydawanym przez Urząd Regulacji Energetyki na podstawie planowanych inwestycji mających na celu obniżenie zużycia energii przez przedsiębiorstwo. Ten cel może być osiągnięty poprzez szereg działań, w tym modernizację urządzeń (również oświetlenia), przebudowę lub remont obiektów oraz wiele innych.
Jest to również forma bezzwrotnego dofinansowania planowanych przedsięwzięć modernizacyjnych, które uwzględniają modernizację oświetlenia. Warto podkreślić, że każdy podmiot, który zamierza zmniejszyć zużycie energii poprzez planowane modyfikacje i unowocześnienia, może ubiegać się o ten certyfikat. Jedynym warunkiem jest uzyskanie efektu wynikającego z inwestycji, który musi przekładać się na oszczędność energii wynoszącą co najmniej 10 ton oleju ekwiwalentnego rocznie, czyli 116 300 kWh. Dofinansowanie jest uzależnione od ilości zredukowanej energii w ciągu roku i może pokryć od 5% do nawet 30% kosztów planowanej modernizacji.
Komentarze (0)
Komentarze pod tym artykułem zostały zablokowane.