Tuning rowerów elektrycznych - zwiększ prędkość swojego e-bike'a!

Zgodnie z przepisami panującymi w Polsce rower elektryczny musi mieć ograniczoną moc do 250W, prędkość wspomagania do 25km/h oraz musi być zasilany prądem nie wyższym niż 48V. Rower elektryczny powinien wspierać kolarza, dlatego niedozwolone są również rowery, które nie mają wspomagania w pedałach a np. w kierownicy. Warto wspomnieć, że przepis ten dotyczy jedynie dróg publicznych
Dopuszczalna prędkość a przepisy
Istnieją dwa rodzaje rowerów elektrycznych pedelecs i s-pedelecs. Ten pierwszy posiada ograniczenie do 250W i wspomaganie do 25km/h oraz nie wymaga rejestracji.
Mocniejszy rower elektryczny typu S-pedelecs może on osiągnąć do 45km/h oraz moc silnika nie jest ograniczona do 250W. Rower taki jest traktowany jako motorower. Dlatego do jazdy rowerem elektrycznym typu S-pedelecs wymagana jest jego rejestracja, ubezpieczenie OC oraz uprawnienia do kierowania w postaci karty motorowerowej. Rowery osiągające powyżej 45km/h są traktowane przez Polskie prawo jako motocykl.
Tuning rowerów elektrycznych czy jest legalny?
Sam chiptuning rowerów elektrycznych jest legalny, ważne jest, żeby nie jeździć rowerem z tuningiem po drogach publicznych. Niektóre akcesoria do tuningu e-bike'ów pozwalają na ograniczenie prędkości, a więc sami możemy ustalić komfortową dla nas prędkość lub ograniczyć prędkość do 25km/h, żeby móc się legalnie poruszać po drogach publicznych.
Jak wygląda zamontowanie chipa do tuningu e-bike'a?
W większości modelów rowerów jest to niezwykle proste i cały proces możemy wykonać sami. Jeżeli jednak się obawiamy większość serwisów rowerowych zamontuje chip za niewielką opłatą.
Cały proces wygląda mniej więcej tak:
1. Przygotuj rower i odepnij go od ładowania.
2. Rozkręć osłonę silnika i zlokalizuj wtyczki silnika.
3. Podłączenie chipu - podłącz chip do odpowiednich wtyczek w silniku. Zazwyczaj różnią się one kształtem, więc nie powinno stanowić to problemu
4. Aktywuj chip - według instrukcji producenta aktywuj chip w rowerze i ustaw ewentualny limit. Zalecamy ustawienie maksymalnie 35km/h.
5. Przetestuj chip - przejedź się na rowerze i sprawdź czy prędkość została zwiększona. Dobrym pomysłem jest zamontowanie uchwytu na telefon i sprawdzenie realnej prędkości z GPS np. za pomocą Google Maps.
Czy to jest bezpieczne dla silnika?
Tak, chiptuning rowerów elektrycznych jest bezpieczny dla silnika. Większość silników ma spory nadmiar mocy, który jest sztucznie ograniczany, tak, żeby spełniał on wymogi prawne. Jednak nie zalecamy jazdy powyżej 35km/h przez dłuższy czas, gdyż może to powodować grzanie silnika. Należy również pamiętać, że jadąc z większą prędkością (a więc większym wspomaganiem) zasięg roweru się zmniejszy. To działa tak samo jakbyś zmienił tryb jazdy z Eco na Turbo.
Komentarze (0)
Komentarze pod tym artykułem zostały zablokowane.