Oświetlenie roweru - jakie wybrać?
Rower to jeden z najpopularniejszych jednośladów, który służyć może do uprawiania aktywności fizycznej. Warto jednak zadbać o to, aby został on wyposażony w odpowiednie akcesoria, dzięki czemu jazda stanie się nie tylko wygodniejsza, ale również bezpieczniejsza. Nikt nie powinien zapomnieć o takich elementach, jak oświetlenie. Jak należy je dobrać?
Rodzaje lampek do roweru
Trzeba wiedzieć, że na oświetlenie do roweru trzeba spojrzeć z różnej perspektywy. Istnieją bowiem trzy główne rodzaje takich lampek:
- lampka tylna,
- lampa przednia oświetlająca,
- lampa przednia ostrzegawcza.
Trzy niewinne elementy, które dostępne są m.in. na stronie https://iroman.pl/Oswietlenie-rowerowe-c53, różnią się pod wieloma względami. Co należy wiedzieć o tych lampkach?
Lampka tylna
Jej główna funkcja to ostrzeganie. To właśnie dzięki niej rowerzyści widoczni są dla innych osób, jakie również znajdują się na drodze. Z montażem tego typu lampek nikt nie powinien mieć problemu, ponieważ jest on niezwykle łatwy. Znane są te lampki tylne, jakie ładowane są przez dynamo. Chociaż coraz częściej można spotkać się z takimi rodzajami lampek, które posiadają specjalnie wbudowane akumulatory. Ładuje się je przez USB.
Decydując się na ten rodzaj lampki (który jest koniecznością), trzeba zwrócić uwagę na to, z jak długim dystansem światła ma się do czynienia i na jego rozproszenie. Im ten dystans będzie większy, tym lepiej. Trzeba jednak zwrócić uwagę na to, czy rozproszenie na boki jest spore. Należy zwrócić uwagę również na to, czy lampka ma odpowiednią moc świecenia. Specjaliści od jazdy na rowerze zalecają dołożenie kilku złotówek, aby mieć pewność, że ma się lampkę zapewniającą ogromną moc świecenia.
Przednie światło ostrzegawcze
Jak sama nazwa mówi - jest to ta lampka, która ma za zadanie ostrzegać innych kierowców przed tym, że rowerzysta znajduje się na drodze. Umieszczana z przodu, nie będzie jednak w stanie zbyt mocno oświetlić drogi - co jest ważne, jeżeli rowerem podróżuje się wieczorami oraz w nocy. Dlatego też, jeżeli tylko taka lampka znajduje się na rowerze, można nim jeździć tylko i wyłącznie po mieście, gdzie zawsze można liczyć na oświetlenie uliczne.
Tego typu lampki mocuje się na ogół na kierownicy, przy pomocy specjalnych, gumowych opasek. Nie trzeba będzie więc przejmować się angażowaniem do tego dodatkowych narzędzi. Ich moc jest niewielka. Jednak z drugiej strony jest ona na tyle duża, że rowerzysta dzięki temu jest dobrze oświetlony. Podczas zakupu zawsze trzeba zwrócić uwagę na to, jak silny daje ona odbłysk.
Lampka rowerowa przednia oświetlająca
Trzeci rodzaj obowiązkowej lampki. To właśnie dzięki niej, rowerem będzie można jeździć w ciemności. Gdyby porównać ten model, do tego poprzedniego, różnice będzie widać gołym okiem (jeżeli chodzi o rozmiar i wagę). Nie ma się czemu dziwić. W końcu funkcja tej lampy jest znacznie poważniejsza.
Do jazdy po nieco mniej wymagającym terenie poleca się lampę o mocy od 150 do 200 lumenów. W bardziej wymagających miejscach poleca się lampkę, której moc to ok. 500 lumenów. Jeżeli ktoś jednak ma ochotę na to, aby wieczorową porą poszaleć po najbardziej wymagających terenach (np. po lesie), powinien zakupić lampkę, której moc wynosi ok. 1000 lumenów.
Już na samym końcu warto wspomnieć o dodatkowej lampce, jaką można umieścić na kasku. W szczególności, jeżeli ktoś ma tendencję do jazdy wieczorową porą. Dodatkowe światło nie zaszkodzi, a dzięki temu będzie można zachować większy poziom bezpieczeństwa podczas jazdy na rowerze.
Komentarze (0)
Komentarze pod tym artykułem zostały zablokowane.