Reklama

Najnowsze wiadomości

Aktualności26 października 202414:23

Czy Jacek Wojciechowicz zdejmie klątwę z placu Długosza?

Czy Jacek Wojciechowicz zdejmie klątwę z placu Długosza? - Serwis informacyjny z Raciborza - naszraciborz.pl
59
Reklama
Racibórz:

Ponad 8300 m kw. w centrum miasta doczekało się całego katalogu planów i wizji, ale jak dotąd żadna nie została zrealizowana. Po głośnej koncepcji Eko-Okien nastała cisza. Działka wciąż służy za parking, a skwer przy baszcie za wybieg dla piesków. Nowością jest zapadlisko, jakie powstalo w tym roku po ostatnim koncercie w ramach letniej trasy TVP. Wszyscy prezydenci od 1990 r. chcieli zagospodarować pl. Długosza. Żadnemu nie udała się ta sztuka, jakby na przestrzeń w sercu miasta rzucono klątwę. Temat podjął obecny włodarz, Jacek Wojciechowicz.

Plac Długosza to największa i głęboka blizna w krajobrazie miasta. Do 1945 r. gęsto zabudowany, podzielony na dwa place (św. Marcelego i Nowy Targ), tętnił życiem. Po wojnie zabudowę zrównano z ziemią (cegły wysłano na odbudowę Warszawy), a pustą przestrzeń wypełniały socjalistyczne manifestacje (pozostało podium dla partyjnych sekretarzy przy baszcie i głośniki na słupach z oświetleniem) lub kolejki do małej stacji paliw przy akwarium, jak nazwano duży blok przy Piwnej.

Po upadku PRL-u manifestacje zastąpiły festyny i uroczystości religijne, pustą przestrzeń wykorzystano pod parking, a w umysłach władz i projektantów zaczęły się rodzić koncepcje rewitalizacji ogromnej przestrzeni. Wiele miast już jednak poradziło sobie z podobnymi wyzwaniami, dając przykład ciekawych architektonicznych aranżacji, a w Raciborzu wciąż obrazek rodem z PRL-u. Jakby nad placem Długosza zawisła jakaś klątwa.

Nieposkromione fantazje

Dla wyobraźni urbanistów i architektów takie miejsce to wyzwanie. Niejedni więc puszczali wodze fantazji, proponując na wizualizacjach futurystyczne kształty wielkich obiektów użyteczności publicznej. Niestety, więcej uwagi poświęcano wyglądowi niż sensownej odpowiedzi na pytanie, jakie funkcje mają te budowle pełnić.

W czasach Jana Osuchowskiego zrodziła się myśl powrotu do zabudowy mieszkaniowej, której śladem są rysunki zachowane w magistrackim archiwum. Mirosław Lenk najpierw widział tu obiekt handlowy. To był okres, w którym samorządowcy z Raciborza patrzyli zazdrośnie na dwie galerie w Rybniku. Koncepcja była o krok od realizacji. Spółka Echo-59 plac kupiła, planując wznieść tu galerię, ale ostatecznie nie przystąpiła do aktu notarialnego, tracąc 800 tys. zł wadium.

Potem uznano, że wolna przestrzeń musi jednak pozostać, bo miastu brakuje parkingów i miejsca na plenerowe wydarzenia. Archiwa prasowe są pełne doniesień o koncepcjach, szykowanych przez profesjonalistów oraz studentów. 

Po kilku latach debat udało się w końcu wybrać kierunek, przygotować dokumentację i pozyskać 6,3 mln zł z funduszy unijnych na finansowanie. Pozostało wyłonić wykonawcę i podpisać umowę. Wtedy przyszły wybory 2018 r.

Koncepcja z czasów Lenka, a konkretnie tzw. czerwony budynek w miejscu starej stacji paliw wypełnił przedwyborczą dyskusję. Miała tu powstać pralnia i kawiarenka internetowa. Nie był to wymysł urzędników z magistratu, lecz spełnienie unijnych wymogów, które wskazywały, że inwestycji musi towarzyszyć misja społeczna.

Lenk nie zadbał o komunikację społeczną. Ruszyła lawina komentarzy. Mało kto wtedy zagłębiał się w niuanse finansowania unijnych projektów, za to każdy pukał się w głowę słysząc o kawiarence i pralni. Ratusz publikował oświadczenia, ale nie mógł powiedzieć wprost, że wymyślono to na dokładkę, po to tylko, by po zakończeniu okresu trwałości projektu znaleźć inne przeznaczenie dla czerwonej budowli. Korzyścią miała być nowa aranżacja placu Długosza, niezamykająca drogi do nowego zagospodarowania przestrzeni w przyszłości. Mleko się wylało, a Lenk przegrał wybory.

Gdyby Dariusz Polowy kontynuował projekt M. Lenka, dziś mielibyśmy zgoła inny obszar pomiędzy kościołem farnym a basztą, okres trwałości projektu zmierzałby do końca, co otwierałoby pole do nowego zagospodarowania czerwonego budynku, np. na centrum informacji turystycznej.

Stało się jednak inaczej. Krytykując kawiarenkę i pralnię, D. Polowy zrezygnował z unijnego wsparcia. 6,3 mln zł wróciło do Katowic. Część tej kwoty udało się potem odzyskać na lewostronne bulwary, realizowane według pomysłu z czasów Lenka, mimo że obecni rządzący, jeszcze jako opozycjoniści, nie szczędzili mu krytyki za prawobrzeżną przystań. Punkt widzenia jak widać zależy od punktu siedzenia.

Zachwyt i zawód - koncepcja Eko-Okien

W lutym 2019 r. głośna stała się koncepcja Eko-Okien. Pięknie zaprojektowany obiekt przenosił Racibórz w inny wymiar – nowoczesnej architektury z elementami, na które dziś stawiają wielkie metropolie – pięknym ogrodem na dachu. Obowiązywała już co prawda uchwała o sprzedaży placu Długosza, ale dla podkreślenia, iż ma to być dzieło tej kadencji, dysponujący wówczas większością w Radzie Miasta prezydent Polowy przeforsował nową. To jak na razie ostatni postawiony krok na drodze realizacji planów kornickiej spółki.

Plac Długosza przyszłości. Przegląd niezrealizowanych wizji i koncepcji. Poniżej projekt Eko-Okien

Przetargu na sprzedaż nigdy nie ogłoszono, a na pytania, co dalej z projektem Eko-Okien, prezydent co rusz odpowiada, że czeka na ostateczne stanowisko producenta stolarki okiennej. To samo powtórzył na ostatniej konferencji prasowej. – Dajmy mu czas – usłyszeli dziennikarze.

Nowa wizja Polowego

Były prezydent liczył na zwrot akcji, ale temat umarł. Eko-Okna nie podjęły tematu. Polowy chciał coś w zamian. W kwietniu 2023 r. przedstawił nową koncepcję. - Będę robił wszystko, żeby zagospodarować ten plac, żeby było na nim coś więcej niż planowana wcześniej kawiarenka internetowa, pralnia publiczna i szalet – przekonywał podczas konferencji w hotelu Racibor.

Słowa o kawiarence i pralni już wcześniej spotykały się z krytyką ze strony M. Lenka. - Jak można sprowadzać projekt za sporą kwotę do roli niczego? By nie przesądzać zagospodarowania tego placu, gmina zdecydowała się na pozyskanie środków w połączeniu z programem przeciwdziałaniu złym zjawiskom. Trzeba było jednak trochę naciągać fakty. Jak wiadomo udało się środki pozyskać. Miało powstać Centrum Usług Sąsiedzkich, a nim jak wiadomo powinny być usługi sąsiedzkie, czyli pralnia, kawiarenka. To był projekt za 10 mln, miał doprowadzić do rewitalizacji Placu Długosza, by nie trzeba było się za niego wstydzić. Pan też brał udział w konsultacjach jako strona społeczna. Po czterech latach, mówienie źle o tym projekcie dla obrony swej pozycji, obarczania mnie winą, za coś, czego nie robiłem jest nie na miejscu - mówił były prezydent na jednej z komisji Rady Miasta.

Na mocy porozumienia i umowy Katowicka Specjalna Strefa Ekonomiczna - według nowej koncepcji D. Polowego - miała się podjąć próby znalezienia inwestora dla nieruchomości. To - przypomnijmy - 8343 m kw. przeznaczone w planie przestrzennym pod zabudowę usługową. Rozważano trzy opcje zagospodarowania placu - wspólnie z Agencją Rozwoju Przemysłu, poprzez sprzedaż inwestorowi prywatnemu (w przetargu KSSE) lub w wariancie mieszanym (wspólne działania ARP, KSSE i miasta).

Zaproponowano dwa warianty zabudowy: 


pow. biurowa: 2900 m2 
pow. handlowo-usługowa: 4600 m2 pow. mieszkaniowa 7200 m2 

II 
pow. biurowa: 1500 m2 
pow. handlowo-usługowa: 3500 m2 pow. mieszkaniowa: 5000 m2

Zaplanowano cztery piętra wraz z patio, funkcje handlowo -usługowe, mieszkalne, biurowe oraz parking na poz. -1

dlugosz2

dlugosza1

W prezentacji prezydenta wzmiankowano również o powołaniu spółki celowej (SPV), wniesienie do niej aportu, realizacji przez spółkę inwestycji - budowy wielofunkcyjnego kompleksu o łącznej powierzchni 14 700 m kw. GLA (wariant I) lub 10 000 m kw. GLA (wariant 2), eksploatacji nieruchomości, pełnienie przez operatora (Agencji Rozwoju Przemysłu) niektórych funkcji wsparcia dla SPV.

Jacek Wojciechowicz przejmuje pałeczkę

Obecny prezydent już w kampanii sygnalizował, że chce zakończyć temat, czyli zagospodarować plac Długosza. Jak? Tu już odpowiedź nie padła. - Potrzeba konsultacji społecznych - podkreślał Wojciechowicz. Na czwartkowym (24.10.) spotkaniu z przedsiębiorcami zapowiedział, że powoła specjalny zespół. Grono ekspertów ma wypracować kierunek działań.

Autor: Grzegorz Wawoczny, redakcja@naszraciborz.pl

Bądź na bieżąco z nowymi wiadomościami. Obserwuj portal naszraciborz.pl w Google News.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Komentarze (59)

Gość (IP: *.*.*.33) 26 października 202415:16
Czy poradzi? Nie wiem. Co innego szokuje. Znam mieszkańców Raciborza, którym, co jest, się podoba. Bronią obskurnego parkingu z komunistycznymi, nierównymi płytami. Tego nie rozumiem. Jestem za zabudową. Mnóstwo miast Dolnego Śląska częściowo rekonstruowało zabudowę (np. pseudokamienice w Zgorzelcu, Głogowie, Lubaniu Śl.), czy np. w Elblągu. Dolnośląskie miasta są raczej biedniejsze od górnośląskich. U nas, nic się nie da. Jak słyszę pomysły z parkami, skwerami. Mało mamy terenów zielonych? Straciliśmy ok. 50-60 procent zabudowy. Jest obok park z pomnikiem Moniuszki - obskurny, zaniedbany. Nie da się z parkiem w centrum nic zrobić. Po co kolejny park?
Gość (IP: *.*.*.100) 26 października 202416:52
Dokładnie, powinna być konkretna zabudowa z tarasem na dachu ,a pod płytą koniecznie parking
Gość (IP: *.*.*.150) 26 października 202418:04
Popieram ***100
Gość (IP: *.*.*.236) 27 października 202410:59
To, że ma tam pozostać parking to oczywiste ale w zabudowie. To, że powinno tam powstać kino to oczywiste. Do tego na dole dyskont, parę sieciówek, na górze siłownia. Galerie Green Park na Ocicach będzie budował a w centrum nikt nie chce inwestować, dziwne.
Gość (IP: *.*.*.41) 26 października 202416:40
Wojciechowicz ze swoją sprawczością i skutecznością może co najwyżej zdjąć sobie gacie.
Reklama
Gość (IP: *.*.*.33) 27 października 202414:42
Do IP 41 - ale z ciebie głupie i orydynarne bydlę
Gość (IP: *.*.*.167) 26 października 202416:47
Zazielenić cały pl.Długosza i to mocno zazielenić wcześniej pozbyć się samochodów z tego placu !!! Nie budować kategorycznie nic na tym placu !!!
Gość (IP: *.*.*.150) 26 października 202418:06
Do ść zielenienia. Mało zieleni? Zieleńcie Rynek, Długą, a pozwólcie zmartwychwstać temu miejscu.
Gość (IP: *.*.*.26) 26 października 202418:38
Boguś, znowu przesadziłeś z tabletkami?
Gość (IP: *.*.*.13) 26 października 202416:54
Redaktor tego portalu jest niestety w całkowitym błędzie. Jeżeli będzie tak jak on chce czyli zabudowywania tego placu to będzie bardzo ale to bardzo złą decyzją. Zgadzam się z poprzednikiem, ten plac powinien się stać zieloną wyspą w tym zabetonowanym mieście w którym dodatkowo śmierdzi z wysypiska a teraz czuć samą spaleniznę i czad w powietrzu.
Reklama
Reklama
Gość (IP: *.*.*.150) 26 października 202418:07
Dość zielenienia. Mało zieleni? Zieleńcie Rynek, Długą, a pozwólcie zmartwychwstać temu miejscu.
Gość (IP: *.*.*.132) 26 października 202421:55
Zmartwychwstanie będzie na Wielkanoc. Plac Długosza powinien służyć mieszkańcom jako punkt organizowania różnych imprez przez cały rok.
Gość (IP: *.*.*.255) 26 października 202416:58
@Gość (IP: *.*.*.33) 26 października 202415:16 Własnie park powienien powstać na placu Długosza. Żadnej zabudowy tego placu. Mijasz się z prawdą w wielu punktach do, których nawet się mi nie chce odonosić.
Gość (IP: *.*.*.150) 26 października 202418:07
Dość zielenienia. Mało zieleni? Zieleńcie Rynek, Długą, a pozwólcie zmartwychwstać temu miejscu.
Gość (IP: *.*.*.167) 26 października 202418:24
Niech działa Wojciechowicz. Tylko oby powstało tam coś sensownego. Niech będzie to konsultowane z mieszkańcami. Podziemny parking byłby wskazany. Co dalej kwestia otwarta. Kilka zgrabnych budynków z usługami i kawiarenkami na parterze, może z 2 piętra mieszkań i zielony taras na górze. Stylowe ławeczki, alejki, trochę zieleńców typu trawka, kwiaty, drzewka i gra gitarka. Może jakieś sensowne kino z kilkoma niewielkimi salami i bieżącym repertuarem tam zamieścić? Zdecydowanie brakuje nam takiego obiektu
Reklama
Gość (IP: *.*.*.81) 27 października 202402:56
Brakuje kolejnego obiektu. Bzdura. Kolejne betonowe badziewie, które będzie świeciło pustkami jak galeria na ul. Opawskiej. I jeszcze qrwa lądowisko dla helikopterów na dachu niech zorganizują. Kasę lepiej przekazać dla biednych rodzin.
Gość (IP: *.*.*.229) 27 października 202411:28
Mieszkania będą świecić pustkami? Bzdury! Nie Tobie decydować na co prywatny inwestor przeznacza kasę
Gość (IP: *.*.*.48) 26 października 202418:43
IP.167 gosciu dla kogo?dla kogo? Dla emerytów?to miasto już nigdy nie będzie tętniące..niema miejsc pracy, młodzi uciekają do dużych, tam się kształcą i zostają..bo tu poprzedni włodarze nie zabezpieczyli im miejsc pracy.zostaly sprzedane Niemcom oraz przekazane do Rybnika..więc tylko zieleń ,zieleń i zielen w tym betonowym lenkowym miescie,gdzie niebawem wystarczy burmistrz ,więc ani się ważyć zabudowywać tego placu!! !bo klątwa to dopiero byłaby na obecnego -warszawiaka ściągniętego po koleżeńsku przez tede..
Gość (IP: *.*.*.132) 26 października 202422:03
Nie ma miejsc pracy , bo po wielkiej powodzi 1997r władzom nie zależało na odbudowie fabryk , przemysł przehandlowali , działki też. A co do tematu " emeryt" - szanuj starszych . Gdy dozyjesz starości , będziesz też tego oczekiwał.
Gość (IP: *.*.*.51) 26 października 202418:56
Tam powinne zostać odbudowane budynki dopasowane do dzisiejszych standardów a centrum miasta powinno być wolne od samochodów.
Reklama
Reklama
Gość (IP: *.*.*.207) 26 października 202419:04
Zbliżały się wybory i trzeba było wydać miliony aby coś pokazać. Powołano komisję, 15 osób aby spełnić wymogi obecnych czasów. Lenk chciał aby na pierwszy plan poszedł Plac Dlugosza, Krzyżyk powiedział "obojętnie co zrobicie na Długiej mnie tam nie zobaczycie. W tej atmosferze zbierano "fiszki' i zdania mieszkańców a ci z Długiej mieli to w dupie za wyjątkiem pani która miała tam sklep. Miało być szybko, mój pomysł aby wymienić instalacje przed kolejnym wylaniem betonu odrzucono. Podobnie było z innymi pomysłami które nie były by widoczne dla "szarakow" Byłem w tej komisji, gdyby Redakcja czasem zaliczyła spotkania robocze to może obecny artykuł by inaczej wyglądał.
Gość (IP: *.*.*.44) 26 października 202419:25
plac służy dobrze mieszkańcom i przyjezdnym skoro praktycznie zawsze jest pełny . kilka rzędów drzewek aby było trochę cienia a było by lepiej ,miasto się zwija i kto ma utrzymać coraz więcej budynków i atrakcji na koszt podatnika już powielanie atrakcji na dworcu kiedy to już w mieście jest kosztuje duże pieniądze .,
Gość (IP: *.*.*.229) 27 października 202411:30
Mieszkania same się utrzymają. Bez obaw
Gość (IP: *.*.*.40) 26 października 202419:42
Mam nadzieję, że przynajmniej ta odrobina zieleni tj. Park Moniuszki - pozostanie! Zieleni w Raciborzu jak "na lekarstwo". Patrzę na Rybnik i zazdroszczę - wszędzie dookoła budynków, drzewa, krzewy a u nas wycinka.
Gość (IP: *.*.*.41) 26 października 202420:38
Wybudować wybieg dla zwierząt specjalistą jest Lenk
Reklama
Gość (IP: *.*.*.39) 27 października 202413:49
Najlepiej dla słoni
Gość (IP: *.*.*.200) 26 października 202421:10
Przedłużyć park który jest za basztą wiecej drzew i krzewów coś na wzór tego ogrodu z arboretum. Betonu i asfalu mamy już za dużo za to zieleni ubyło i to sporo.
Gość (IP: *.*.*.137) 26 października 202421:12
Niemce wybudowali, Ruskie zniszczyli, Palaczki rozebrali i mima nic. Więc trzeba zacząć od początku i poprosić Nimcuf. Jestem tu na kupionej wizie.
Gość (IP: *.*.*.251) 26 października 202422:41
Niemcy budowali też obozy zagłady
Gość (IP: *.*.*.137) 26 października 202422:00
Powinien byc park a w nim pomniki osob zasłużonych dla raciborza oraz wszystkich prezydentow i vice i radnych i ogolnie jakies dioramy czy scenki dzieki ktorym raciborz jest wielki, i diorama ze zniczami dla wosia, i diorama zbiornika, i takie tam wazne sprawy, mozna by tez ksiecia wcisnac i kogo tam jeszcze mieszkancu uznali by za waznych. Takiego miejsca nikt by nie mial i by sie raciborz czyms wyroznil. Pod parkiem moglby byc parking a i moze kino by sie zmiescilo
Reklama
Reklama
Gość (IP: *.*.*.8) 27 października 202400:17
Na placu Długosza oczywiście, że żadne budynki nawet częściowa zabudowa byłaby zupełnie nie na miejscu. Tylko park na Długosza. Przed prezydentem i radą miasta jedno z najtrudniejszych wyzwań i sprawdzianów. Jeżeli pójdziecie w zabudowę to znaczy, że macie gdzieś opinię ludzi i że jesteście bez wyobraźni równi panu Plakatowemu i że nic się tak naprawdę po wyborach nie zmieniło.
Gość (IP: *.*.*.81) 27 października 202402:57
Oni wszyscy kopią do jednej bramki.
Gość (IP: *.*.*.81) 27 października 202403:05
Niech sobie przed własnymi domami to wybudują. Zostawić Plac Długosza. Dość tej patodeweloperki.
Gość (IP: *.*.*.22) 27 października 202407:26
Powinni postawić kamienice zbliżone do tych sprzed 1945 roku. A pod ziemią zrobić muzeum jak w Krakowie. Oczywiście to spory koszt. Może miliarder pochodzący z naszego powiatu wspomoże kasę miejską.
Gość (IP: *.*.*.128) 27 października 202408:15
Postaw sobie kamienicę pod swoimi oknami. Park w całości na placu Długosza powinien powstać a parking usunąć. Ten park powinien być połączony z parkiem Moniuszki.
Reklama
Gość (IP: *.*.*.89) 27 października 202409:00
Ja się obawiam, że prezydent Jacek zabuduje plac Długosza i będzie powtórka z prezydenta Dariusza Polowego. Nawet częściowa zabudowa placu będzie całkowitym nieporozumieniem. Cały plac mocno zazielenić Idea powstania parku jest bardzo dobra.
Gość (IP: *.*.*.157) 27 października 202409:22
Pod Pl. Długosza parking a na górze ławeczki, drzewka, małe kafejki i scena, wiec jak to śpiewa Kazik Staszewski : " do roboty .______ nieroby "
Gość (IP: *.*.*.47) 27 października 202411:14
Mie można zmarnować placu pod kafejki czy inne budynki. Kafejki masz na Rynku Solnej i Długiej więc nie pisz bzdur. Na całej powierzchni placu Długosza only ( tylko) P A R K.
Gość (IP: *.*.*.60) 27 października 202412:43
Gdzie na Solnej jest kafejka???
Gość (IP: *.*.*.179) 27 października 202410:49
Pieniądze oddane, inwestycje wstrzymane. Warszawa zabroniła jakichkolwiek inwestycji. Jeszcze nie dotarło?
Reklama
Reklama
Gość (IP: *.*.*.33) 27 października 202414:49
Do IP 179 - skąd się biorą tacy idioci jak ty.
Gość (IP: *.*.*.41) 27 października 202417:41
Ten z ***33 to nawiedzony fanatyk niekompetentnego Wojciechowicza, odporny na argumenty i prawdę. Typowy widz TVNu. Same gówno całą dobę.
Gość (IP: *.*.*.33) 28 października 202412:29
Ci spod IP 41 i 179 to widać koledzy w nieszczęściu_ A ja oglądam TV Republika i debili ,nieuków i chamów od razu rozpoznam
Gość (IP: *.*.*.229) 27 października 202411:36
Publiczne może i tak, ale to nie byłaby inwestycja miejska, a prywatna, więc zupełnie inny temat. Po komentarzach już widać, że odpalił się Siwak z różnych adresów ip. W takim razie może i słynną działkę przy ogrodowej warto wziąć ood uwagę i rozważyć tam jakieś mieszkanka. Niech chłopak ma zajęcie na zimowe dni :-)
Gość (IP: *.*.*.171) 27 października 202411:47
Plac Długosza obecnie miejsce wyjątkowo szpetne. Tylko ładna zabudowa w stylu ulicy Długiej.Ładna zabudowa nie musi oznaczać braku zieleni. Centrum mialo by spójną zabudowę. Park za basztą do odnowienia. Na ścieżkach wystają resztki cegieł. Trudno tam chodzić, jeżdzić wózkiem. Parking należy wygospodarować przy Pkp. W Elblągu, Głogowie odbudowano w ciągu ostatnich lat starówki. Mieszkańcom i turysta się podobają choć pewnie nie są doskonale. Parków i skwerów jest w naszym mieście pod dostatkiem.
Reklama
Gość (IP: *.*.*.26) 27 października 202412:15
Ja uważam jednak park niech powstanie na placu wystarczy już zabudowy i betonu w centrum miasta a zieleni bardzo brakuje.
Gość (IP: *.*.*.180) 27 października 202412:47
A gdzie będziemy parkować? Przecież projekt parkingu wielopoziomowego zamieciono pod dywan. A może niech przeniosą ten kloc z rynku i postawią na środku placu?
Gość (IP: *.*.*.229) 27 października 202413:32
Bogusiowi S. pod oknem. Sam się o to prosi :-)
Gość (IP: *.*.*.137) 27 października 202415:31
W samym centrum nie ma sralni dla psów z prawdziwego zdarzenia więc pl. Długosza byłby w sam raz no i koniecznie gołębniki i będzie tam prawdziwe gówno. Więc tylko drzewa i krzaki parę ławek też się przyda dla klientów żabek.
Gość (IP: *.*.*.65) 27 października 202416:12
G-9-22 Taki był moj pomysł jako członka komisji. Częsciowo "wpuszczony " w ziemię parking a nad nim zieleń. Nie przeszło, dużo pracy w tej komisji zrobił pan Wiesiek, chyba wierzył w to co robił. Czy jest zadowolony z Długiej? ja nie. Bez porównania z tym co w latach 70-tych zrobiono, ulica żyła i było miejsce na zieleń w ziemi a nie w doniczkach.
Reklama
Reklama
Gość (IP: *.*.*.166) 27 października 202418:22
W Polsce ma powstać 49 centrum integracji dla cudzoziemców. To u nas otworzą jedno centrum.
Gość (IP: *.*.*.144) 27 października 202420:38
Parking powinien się przenieść obok straży Pożarnej albo na miejsce po straży Pożarnej. Jak czytam tu paru " mądrych" aby plac zabudować aż strach się bać bo ci nawiedzeni nie mają pojęcia do czego doprowadzą. W całości ten plac powinien pójść pod nowy Park pełen zieleni.
Gość (IP: *.*.*.48) 28 października 202409:04
Klątwą to są te pustostany m.in ten czarny kloc co stoi na przeciw dawnego hajduczka..czerwony -moloch naprzeciw nowego dworca,który kolejnym będzie -nowy dworzec- moloch ( do utrzymania) ,i wiele innych..tym niech zajmą szanowni radni - bezradni wraz z pryncypałem i jego "podnóżkiem" michałkiem .i niech nie fundują kolejnych betonów a broń Boże na pl.dlugisza..bo może tak wyglądać jak ta tragiczna "wizytówka miasta "naprzeciw U.Skarb..na ul.Drzymały..a mial tam powstać apartamentowiec i co jest?.widok- .gorzej jak zaraz po wojnie.. tym niech się zajmie szanowne gremium.
Gość (IP: *.*.*.51) 28 października 202410:06
Po co tu budować kolejną galerię? Parking podziemny to ciekawy pomysł ale tu chyba się to nie uda ze względu na to, że tam są piwnice. Przecież przed wojną plac był gęsto zabudowany. Parking piętrowy? Może ale dlaczego by nie posadzić tam też nieco drzew? Już mamy jeden pusty plac obok LeClerka - też straszy.
Gość (IP: *.*.*.211) 28 października 202412:26
Otwarty plac jak obecnie jest nie do przecenienia i widać parę osób nie potrafi tego docenić i zrozumieć. Budowanie czegokolwiek na pl.Długosza będzie brnięciem w to co zrobiono na Rynku czy jeszcze w paru innych miejscach Raciborza co obecnie wygląda strasznie. Zróbcie tam park.
Reklama
Gość (IP: *.*.*.156) 28 października 202414:02
Zazielenimy ten teren budując tam boisko piłkarskie. To jest słuszna koncepcja
Gość (IP: *.*.*.42) 28 października 202415:31
Powiadam, niech nic nie robią bo jak już pokazali, nic się nie da bo pieniędzy nie ma bo musimy z czegoś żyć

Dodaj komentarz

Autor: Gość (Aby podpisać komentarz swoim nickiem musisz się zalogować)
Portal naszraciborz.pl przeciwstawia się niestosownym, nasyconym nienawiścią komentarzom,
niezależnie od wyrażanych poglądów. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem – wyślij nam zgłoszenie.
Pozostało (1000) znaków do wykorzystania
Aby potwierdzić, że jesteś człowiekiem kliknij: kieliszek
Gość (IP: *.*.*.206) 28 października 202416:04
A kaj je Szymuś co nie za wiela zostoł kierołwnikiem Żubrolandu Księcia Zagrody - samozwanczygo Króla Puszczy ?
Reklama
Reklama
Reklama

Najnowsze wydania gazety

Nasz Racibórz 25.10.2024
24 października 202421:18

Nasz Racibórz 25.10.2024

Nasz Racibórz 19.10.2024
17 października 202422:07

Nasz Racibórz 19.10.2024

Nasz Racibórz 11.10.2024
10 października 202420:34

Nasz Racibórz 11.10.2024

Nasz Racibórz 04.10.2024
3 października 202420:35

Nasz Racibórz 04.10.2024

Zobacz wszystkie
© 2024 Studio Margomedia Sp. z o.o.