Reklama

Najnowsze wiadomości

Aktualności29 listopada 202410:59

Mamy nowy dworzec PKP, ale tracimy połączenia

Mamy nowy dworzec PKP, ale tracimy połączenia - Serwis informacyjny z Raciborza - naszraciborz.pl
20
Reklama
Racibórz:

- Od grudniowej zmiany rocznego rozkładu jazdy pociągów z Raciborza znika IC/EC BATHORY rel. Warszawa - Budapeszt/Praga (będzie przetestowany przez Zebrzydowice) oraz TLK ROZTOCZE rel. Bogumin - Lublin. Tym samym Racibórz traci jedno popołudniowe bezpośrednie połączenie z Gliwicami, Zabrzem, Katowicami i Warszawą oraz jedyne z Krakowem, Tarnowem, Rzeszowem i Lublinem - informuje nasz Czytelnik.

- Pociągi POLONIA, MORAVIA, SKARBEK i DANUBIUS będą dalej kursować przez Racibórz - dodaje, komentując - na prośbę redakcji - miejsce Raciborza na siatce kolejowych połączeń.

Od nowego rozkładu jazdy BATHORY został przetrasowany przez Zebrzydowice. Na odcinku od granicy do Katowic nie będzie już obsługiwał Raciborza, Gliwic i Zabrza, a w zamian Pszczynę i Tychy. Oczywiście zarówno Gliwice i Zabrze, jak i Pszczyna i Tychy są bardzo dobrze skomunikowane z Katowicami pociągami Kolei Śląskich oraz PKP Intercity. W obu przypadkach częstość kursowania pociągów oraz czas dojazdu do Katowic stanowi atrakcyjną ofertę, co znacząco ułatwia przesiadki. Racibórz nie daje takiej możliwości i mieszkańcy niestety tylko na tym stracili.

W Polsce generalnie nie istnieje kultura połączeń przesiadkowych. Często pociągi nie są ze sobą skomunikowane, a odjazd jednego przed przyjazdem innego, to wciąż spotykana praktyka. Mnogość przewoźników kolejowych też nie ułatwia życia w tej kwestii. Nie wskazując żadnego konkretnego przykładu, pociągi Kolei Śląskich nie będą skomunikowane z PKP Intercity, a PolRegio z Kolejami Mazowieckimi. A podróżny nie mogąc wybrać połączenia bezpośredniego i mając wizję przesiadki, która kilkukrotnie wydłuża podróż, po prostu rezygnuje i wybiera inną formę przejazdu.

Ilekroć podróżowałem BATHORYM do/z Raciborza, liczba wsiadających lub wysiadających w Raciborzu była raczej zadowalająca. Oczywiście jest to tylko subiektywne odczucie, niepoparte żadną statystyką. Według danych UTK wymiana pasażerska dla Raciborza wynosiła w 2023 r. średnio 2200 osób na dzień lub też 30 osób na jedno zatrzymanie pociągu. To by potwierdzało moje obserwacje. Teraz—włącznie ze mną—będą zmuszeni poszukać alternatywnych środków lokomocji lub wybrać pozostałe jeszcze w Raciborzu pociągi dalekobieżne. Dlaczego ciągle odnoszę się właśnie do tych pociągów? Bo podróż nimi do/z Katowic na przykład była bardzo atrakcyjna czasowo – w około 70 minut było się w stolicy województwa. Przy jeździe około 120 minut Kolejami Śląskimi, zysk czasowy jest znaczny i może już konkurować z czasem przejazdu autem.

Racibórz, niestety, sam w sobie jest zbyt małym ośrodkiem, aby wygenerował duże potoki podróżnych. Jedyną szansą są połączenia przelotowe z Ostrawy, Wiednia, Budapesztu czy Pragi w głąb kraju. Horyzontalny Rozkład Jazdy na lata 2034-2035 zakłada takie połączenie dla Raciborza w takcie dwugodzinnym (pociągi Warszawa – Praga na linii KDP03 P na przemiennie z pociągami Kraków – Praga na linii Ex 06). Ale czy wejdzie w życie i czy w zakładanej formie? Na to pytanie odpowie tylko czas.

A jakie zmiany jeszcze przyniesie nowy rozkłada jazdy? Racibórz co prawda traci dwa połączenia dalekobieżne (BATHORY z Budapesztu i Pragi do Warszawy oraz TLK ROZTOCZE z Bogumina do Lublina), ale powiat raciborski zyskuje po dwa bezpośrednie całoroczne pociągi do Gdyni i Bielska-Białej (IC HEWELIUSZ i IC ARTUS) oraz po jednym do Poznania i Zakopanego (IC HALNY). Wszystkie powyższe pociągi będą się zatrzymywać w Kuźni Raciborskiej. Można powiedzieć, że nowe destynacje są wręcz na wyciągnięcie ręki dla mieszkańców Raciborza i powiatu. Niestety skomunikowanie kolejowe Raciborza z nimi jest już znikome lub żadne. Tutaj z ofertą mógłby wyjść PKS Racibórz i zaoferować autobusy dojazdowe. To umożliwiłoby łatwą przesiadkę i tym samym pozwoliło na skorzystanie z oferty przewozowej PKP Intercity nie rujnując budżetu na dojazd taksówką i nie prosząc o podwiezienie rodziny czy znajomych. Myślę, że przy stosownym nagłośnieniu medialnym, można by zainteresować mieszkańców taką ofertą. Co więcej, jest to także krok w kierunku integracji rożnych środków transportu publicznego, co idealnie wpisuje się w transformację transportową oraz bycie "eko."

L. Cz.

Autor: red., fot. J. Ptak, redakcja@naszraciborz.pl

Bądź na bieżąco z nowymi wiadomościami. Obserwuj portal naszraciborz.pl w Google News.

Reklama
Reklama

Komentarze (20)

Gość (IP: *.*.*.4) 29 listopada 202412:18
Wiecie co niech zabiorą wszystko... Niech będzie połączenie tylko do Nędzy. Poco w ogóle był potrzebny ten dworzec....
Gość (IP: *.*.*.106) 29 listopada 202414:21
Po co tak dramatyzować? W nowym rozkładzie liczba połączeń z Raciborza będzie niższa o jakieś 6 procent. Likwidacja tych dwóch pociągów (choć szkoda) wynika z ograniczonej przepustowości modernizowanego węzła w Katowicach. Z tego samego powodu będzie więcej pociągów dalekobieżnych przez Kuźnię i Rybnik, bo będą omijać Katowice i Gliwice.
Gość (IP: *.*.*.4) 29 listopada 202412:39
Nie dziwie sie że najemcy sie wymiksowali z najmu lokali dworca. Tu do władz- zebraliście laury z całej polski dzięki zbiornikowi bo wytrzymał.... I dobra starczy na kolejne 20 lat.... Czekam na wybory sołtysa Raciborza
Gość (IP: *.*.*.100) 29 listopada 202412:39
Wstyd i hańba!!!
Gość (IP: *.*.*.100) 29 listopada 202412:45
Trasa Racibórz Zakopane z jedną przesiadką w Kuźni.......czas jazdy 9h29m :))))) ! Nie wiadomo czy się śmiać czy płakać
Reklama
Gość (IP: *.*.*.241) 29 listopada 202413:51
Serio? To rzeczywiście jest kpina chyba że Zakopane przenieśli nad morze a mi to umknęło ha ha!
Gość (IP: *.*.*.17) 29 listopada 202412:55
TERAZ BEDZIE RACIBÓRZ TOWAROWY!!!!!!
Gość (IP: *.*.*.17) 29 listopada 202413:37
Wcale sie nie zdziwię
Gość (IP: *.*.*.52) 29 listopada 202413:22
Rok rządów koalicji obywatelskiej w Polsce i niecały rok w Raciborzu i mamy efekty - marginalizację Raciborza.

Dodaj komentarz

Autor: Gość (Aby podpisać komentarz swoim nickiem musisz się zalogować)
Portal naszraciborz.pl przeciwstawia się niestosownym, nasyconym nienawiścią komentarzom,
niezależnie od wyrażanych poglądów. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem – wyślij nam zgłoszenie.
Pozostało (1000) znaków do wykorzystania
Aby potwierdzić, że jesteś człowiekiem kliknij: kanapkę
Gość (IP: *.*.*.136) 29 listopada 202413:36
Co ma piernik do wiatraka pajacu...pkp to państwo w państwie
Reklama
Reklama
Gość (IP: *.*.*.84) 29 listopada 202415:35
Otóż ma coś do rzeczy. Spytajcie się posłankę Gabrielę Lenartowicz, jak dzielnie "walczyła" "coś tam" o połączenie do Rzeszowa, które zastąpiło TLK Roztocze. Pociąg kończy i zaczyna bieg w Gliwicach, a były plany, że rozpocznie i zakończy bieg w Raciborzu. W tej sprawie bardziej starał się poseł Woś (facet nie z mojej bajki politycznej - ale co robi dla Raciborza, to mu trzeba oddać szacun). Niestety włączył się za późno, gdy siatka połączeń została zaklepana i co trzeba stwierdzić - nie ma on już tej siły politycznej co kiedyś. Włączył się za późno, bo zwróciłem się do niego drogą pośrednią (przez osobę, która go zna), gdy już wiedziałem, że z Lenartowicz przy bezpośredniej komunikacji nic z tego nie będzie.
Gość (IP: *.*.*.22) 29 listopada 202413:51
Czy ktoś z raciborskich samorządowców kontaktował się z czeskimi przewoźnikami? Połączenia prowadzone przez nich mogą ożywić raciborski dworzec.
Gość (IP: *.*.*.17) 29 listopada 202413:58
Oni nie umieją po Czesku chłopie!
Gość (IP: *.*.*.17) 29 listopada 202413:56
Czym Racibórz może sie pochwalić oprucz zbiornika....Nikt nie walczy o Racibórz, nikt! Niema tu poco przyjeżdżać a najlepsze, że nie ma i nie bedzie jak wyjechać....
Gość (IP: *.*.*.154) 29 listopada 202414:47
Co ty godosz ostatnio był w Raciborzu obywatelski kandydat na Prezydenta z ramienia PiS, mogłeś przyjść i pomachać se fanką :)
Reklama
Gość (IP: *.*.*.70) 29 listopada 202414:59
Piwem, kiedyś zapasami, kiedyś Rafako. Kilkoma sportowcami na przestrzeni lat, więzieniem, Eko-Oknami i tu w zasadzie jako taka ogólnokrajowa rozpoznawalność kończy się
Gość (IP: *.*.*.17) 29 listopada 202415:45
Nawet rybniczanie tu nie przyjerzdzają bo mają lepsze kina galerie i rozrywki. BAAA! Z RYDUŁTÓW NAWET NIE.... Racibórz w tym momencie niema czym sie chwalić ZERO. ZERO. WSTYDZIMY SIE.
Gość (IP: *.*.*.70) 29 listopada 202415:13
Brawo dla tego pana za ciągnięcie tematu. To ważny aspekt. Siatka rozkładu i skomunikowanie czy zsynchronizowanie połączeń są sporym problemem. To nie powinno tak wyglądać i warto o tym rozmawiać. Transport publiczny powinien się uzupełniać. Wtedy więcej ludzi mogłoby z niego korzystać. U nas nawet kwestia zakupu biletu jest problemem przez tych różnych właścicieli i brak konkretnej kasy na dworcu. Przez telefon miejscówki nie zarezerwujesz, a jedź przez połowę kraju, albo i cały kręcąc się z miejsca na miejsce, przez korytarze, wars i kolejne przedziały. To są realne problemy. Mówi nam się cały czas o transporcie publicznym, środowisku, ilości aut na drogach. A jak tych ma być mniej skoro to działa tak jak działa? Kto będzie chciał bujać się do Zakopanego koło 10 godzin?
Gość (IP: *.*.*.138) 29 listopada 202416:11
To podsumujmy poslow :Lenartowicz i senatora Siedlaczka co zrobili dla Raciborza przez ten rok???? Ale jak ludzie głosują byle nie PIS to co sie dziwić....Po wyborach prezydenckich zobaczycie te rachunki za prąd i inne...teraz mydlenie oczy przedwyborcze....no ale takie jest mydlenie jakie łyka lud....
Gość (IP: *.*.*.17) 29 listopada 202416:22
Przywracajcie te połączenia!! Racibórz ur 1217 zmarł tragicznie 2024+ i kto za to odpowie! Ja sie pytam!!! Wszyscy mieszkańcy oczekują odpowiedzi do 1 grudnia. Bo inaczej jesteście beznadziejni total.
Reklama
Reklama
Reklama

Najnowsze wydania gazety

Nasz Racibórz 29.11.2024
28 listopada 202419:21

Nasz Racibórz 29.11.2024

Nasz Racibórz 22.11.2024
22 listopada 202410:23

Nasz Racibórz 22.11.2024

Nasz Racibórz 15.11.2024
14 listopada 202421:21

Nasz Racibórz 15.11.2024

Nasz Racibórz 08.11.2024
7 listopada 202421:28

Nasz Racibórz 08.11.2024

Zobacz wszystkie
© 2024 Studio Margomedia Sp. z o.o.