Reklama

Najnowsze wiadomości

Aktualności11 marca 202517:29

Poseł M. Woś zainteresował się sprawą linii Olza-Markowice. PKP PLK nie zgłosiło zamiaru jej likwidacji

Poseł M. Woś zainteresował się sprawą linii Olza-Markowice. PKP PLK nie zgłosiło zamiaru jej likwidacji - Serwis informacyjny z Raciborza - naszraciborz.pl
20
Reklama
Racibórz:

Interpelacja posła Michała Wosia to efekt publicznych zapowiedzi prezydenta Jacka Wojciechowicza, że PKP PLK rozpoczęło procedurę likwidacji linii 176. 

Czytaj: Ważny krok PKP PLK dla Raciborza. Teraz decyzja w rękach ministra

Interpelacja nr 8158 do ministra infrastruktury w sprawie budowy drogi Racibórz-Pszczyna oraz likwidacji linii kolejowej nr 176

Zgłaszający: Michał Woś, Jan Kanthak, Dariusz Matecki

Data wpływu: 17-02-2025

Szanowny Panie Ministrze,

- w związku z informacjami dotyczącymi planowanej likwidacji linii kolejowej nr 176 Racibórz Markowice-Olza oraz jej wpływu na realizację budowy drogi Racibórz-Pszczyna, zwracam się z interpelacją dotyczącą tej inwestycji. Droga ta ma kluczowe znaczenie dla poprawy połączeń komunikacyjnych w regionie oraz dla lepszego skomunikowania Raciborza z autostradą A1.

W związku z powyższym proszę o odpowiedź na następujące pytania:

1. Na jakim etapie obecnie znajduje się proces likwidacji linii kolejowej nr 176?
2. Jakie analizy przeprowadzono przed podjęciem decyzji o jej likwidacji i czy rozważano inne rozwiązania?
3. Czy Ministerstwo Infrastruktury planuje w najbliższym czasie wydać zgodę na likwidację tej linii? Jeśli tak, to w jakim terminie?
4. Jakie są przewidywane harmonogramy oraz źródła finansowania budowy drogi Racibórz-Pszczyna, zwłaszcza w kontekście jej kluczowego odcinka umożliwiającego połączenie Raciborza z autostradą A1?
5. Czy ministerstwo podejmuje działania wspierające tę inwestycję, np. poprzez współpracę z samorządami w zakresie zapewnienia środków na realizację projektu?
6. Czy w przypadku ewentualnych opóźnień w likwidacji linii kolejowej istnieje plan alternatywny, który umożliwi kontynuowanie budowy drogi bez dalszych przeszkód?

Z poważaniem

Michał Woś
Poseł na Sejm RP

Znak pisma: DTK-2-1.054.2.2025
Warszawa, 07 marca 2025
Pan
Szymon Hołownia
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,
odpowiadając na interpelację nr 8158 Posłów na Sejm RP, Pana Michała Wosia, Pana Jana Kantaka i Pana Dariusza Mateckiego, w sprawie budowy drogi Racibórz – Pszczyna oraz likwidacji linii kolejowej nr 176, uprzejmie proszę o przyjęcie poniższych wyjaśnień.

 

Linia kolejowa nr 176 relacji Racibórz Markowice – Olza od km -0,172 do km 20,573 znajduje się w wykazie linii kolejowych zarządzanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., z czego odcinek od km -0,172 do km 19,378 stanowi infrastrukturę nieczynną. Powyższa linia nie figuruje w wykazie linii kolejowych, które ze względów gospodarczych, społecznych, obronnych lub ekologicznych mają znaczenie państwowe, stanowiącym załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 7 marca 2019 r., w sprawie wykazu linii kolejowych o znaczeniu państwowym (Dz. U. z 2019 r. poz. 552).

Uprzejmie informuję, że w Ministerstwie Infrastruktury nie toczy się postępowanie administracyjne, wszczęte na wniosek zarządcy infrastruktury, w sprawie wyrażenia zgody na likwidację linii kolejowej nr 176 relacji Racibórz Markowice – Olza lub jej odcinka. Do Ministerstwa Infrastruktury nie wpłynęło również powiadomienie o zamiarze likwidacji tej linii przez zarządcę.

Procedura przeprowadzenia likwidacji linii kolejowej lub odcinka linii kolejowej została szczegółowo opisana w przepisach art. 38ba ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. z 2024 r. poz. 697), dalej zwanej „UTK”. Zgodnie z art. 38ba ust. 4 UTK, zarządca infrastruktury może wystąpić z wnioskiem do ministra właściwego do spraw transportu o wyrażenie zgody na likwidację linii kolejowej lub jej odcinka, w przypadku gdy nie została wstrzymana procedura przygotowania likwidacji linii kolejowej lub jej odcinka, po upływie 3 miesięcy od dokonania czynności określonych w art. 38ba ust. 2 UTK. Powyższe przepisy stanowią, że zarządca po dokonaniu analizy możliwości zmniejszenia kosztów zarządzania infrastrukturą kolejową oraz analizy możliwości zwiększenia przychodów z zarządzanej infrastruktury kolejowej, powiadamia o zamiarze likwidacji linii kolejowej lub odcinka linii kolejowej:

- zainteresowanych aplikantów i przewoźników kolejowych,
- właściwych organów jednostek samorządu terytorialnego, na obszarze których zlokalizowana jest linia kolejowa lub odcinek linii kolejowej, w szczególności organizatorów przewozów pasażerskich w transporcie kolejowym w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym,
- ministra właściwego do spraw transportu.

W odniesieniu do pytań dotyczących budowy drogi Racibórz – Pszczyna, uprzejmie wyjaśniam, że przedmiotowa droga jest drogą wojewódzką nr 935 łączącą Racibórz przez Rydułtowy, Rybnik i Żory z Pszczyną.

Ustawa z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych reguluje, do jakiej kategorii zaliczana jest dana droga publiczna. Każdy może z niej korzystać, zgodnie z jej przeznaczeniem, z ograniczeniami i wyjątkami określonymi w tej ustawie lub innych przepisach szczególnych. Zarządcy dróg odpowiadają za drogi publiczne w Polsce, które dzielą się na drogi krajowe, wojewódzkie, powiatowe oraz gminne. Zarządcami dróg są dla dróg:

- krajowych - Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad,
- wojewódzkich - zarząd województwa,
- powiatowych - zarząd powiatu,
- gminnych - wójt (burmistrz, prezydent miasta).

Zarządcą wszystkich dróg w granicach miasta na prawach powiatu z wyjątkiem dróg ekspresowych oraz autostrad jest prezydent miasta. Natomiast w tym konkretnym przypadku zarządcą drogi wojewódzkiej nr 935 są Zarząd Województwa Śląskiego oraz Prezydenci Miast Żory oraz Rybnika.

Do zarządcy drogi należy m.in. opracowywanie projektów planów rozwoju sieci drogowej, opracowywanie projektów planów finansowania budowy, przebudowy dróg oraz drogowych obiektów inżynierskich, pełnienie funkcji inwestora, koordynacja robot w pasie drogowym oraz wykonywanie robót interwencyjnych, robót utrzymaniowych i zabezpieczających.

Z posiadanych informacji wynika, że Regionalna Droga Racibórz - Pszczyna (droga wojewódzka nr 935) to inwestycja samorządowa, która w przyszłości ma połączyć Racibórz z Pszczyną poprzez Rybnik, tworząc obwodnice miejscowości zlokalizowanych na tej trasie. Szacowana długość to ok. 63 km przy czym zrealizowano ok. 18 km, a w realizacji znajduje się obecnie ok. 4 km tej trasy.

W latach 2018-2020 zrealizowany został odcinek ok. 10,2 km - od ul. Wodzisławskiej w Rybniku do granicy m. Rybnika i m. Żory. Odcinek ten zapewnia połączenie z węzłem Żory autostrady A1. W kontekście drogi wojewódzkiej nr 935 należy podkreślić, że jest ona drogą samorządową w związku z czym za projekt, realizację oraz wszelkie kwestie związane z jej dowiązaniem do istniejącej sieci dróg krajowych w tym do węzła Żory odpowiedzialny jest inwestor, czyli w tym przypadku samorząd.

W latach 2018-2022 Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach zrealizował inwestycję pn. „Budowa Regionalnej Drogi Racibórz - Pszczyna od włączenia do DK 45 w gminie Rudnik do granicy miasta na prawach powiatu Rybnik - etap 4 i etap 5 wschodnia obwodnica Raciborza" o długości ok. 7,7 km.

Obecnie w realizacji znajduje się odc. ok. 4 km od ul. Wodzisławskiej w Rybniku do ul. Sportowej w Rybniku realizowany przez Miasto Rybnik, który stanowi dokończenie południowej obwodnicy tego miasta. Jest to ostatni odcinek Regionalnej Drogi Racibórz - Pszczyna w granicach Rybnika. Zadanie realizowane jest pn. „Budowa Regionalnej Drogi Racibórz - Pszczyna - dokończenie budowy południowej obwodnicy Rybnika w ciągu DW 935" i otrzymało dofinansowanie w kwocie 100 mln zł z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg (RFRD). Łączna wartość zadania wynosi 287 mln zł, a umowa o dofinansowanie podpisana w 2022 r. Zgodnie z danymi przekazywanymi przez miasto Rybnik zaawansowanie prac nad obecnie realizowanym odcinkiem Regionalnej Drogi Racibórz - Pszczyna wyniosło na koniec 2024 r. ok. 59%, a zakończenie inwestycji jest planowane na sierpień 2025 r.

Ministerstwo Infrastruktury nie dysponuje informacjami, ani harmonogramem prac dla dalszej, pozostałej do realizacji części Regionalnej Drogi Racibórz - Pszczyna. Takimi informacjami dysponują poszczególne jednostki samorządu terytorialnego odpowiedzialne za poszczególny etap inwestycji.

Z poważeniem,
Dokument podpisany elektronicznie przez:
z upoważnienia Ministra Infrastruktury
Piotr Malepszak
Podsekretarz Stanu

 

Autor: red., redakcja@naszraciborz.pl

Bądź na bieżąco z nowymi wiadomościami. Obserwuj portal naszraciborz.pl w Google News.

Reklama
Reklama

Komentarze (20)

Gość (IP: *.*.*.15) 11 marca 202521:20
Woś to jedyny, który się interesuje tym co się dzieje w Raciborzu. Reszta to byleby dorwać się do koryta.
Gość (IP: *.*.*.117) 12 marca 202508:18
Coś ten Wojciechowicz kręci z tymi kontaktami i obietnicami. Nic się nie potwierdza z tego co opowiada naiwnym.
Gość (IP: *.*.*.243) 12 marca 202511:23
Tak samo Polowy jak teraz Wojciechowicz, dużo gadania mało efektów. Nawet wniosku nie potrafią złożyć, żeby choć był ślad, że im zależało, że próbowali. A ci posłowie to już w ogóle ręce opadają. Jedynie Woś ma inicjatywę, i co by o nim nie myśleć, to efektów mu trudno odmówić.
Gość (IP: *.*.*.12) 11 marca 202522:15
Ponoć dyspomujecie kasą na drogę rowerową z Rudnika do Chałupek. Czy nie było by piękniej i mniej kolizyjnie gdyby tą drogę puścić od Chałupek przez Olzę i tym torowiskiem do Markowic i łężczokiem do nowego mostu w Grzegorzowicach i dalej do Szonowic. Zyskalibyśmy coś nowego atrakcyjnego a nie wywalone pieniądze na coś co juz jest o co nikt nie prosił.
Gość (IP: *.*.*.70) 12 marca 202501:27
bardzo fajny pomysł
Reklama
Gość (IP: *.*.*.162) 12 marca 202509:41
lepsze to niż kolejna ścieżka rowerowa chodnikowo podobna…
Gość (IP: *.*.*.12) 11 marca 202522:19
Połowa polski sie cieszy i chwali na świecie że mamy w regionie "Żelazny szlak Rowerowy" po dawnym torowisku, może było by sensownie likwidując linię PKP postarać się o przekształcenie jej w drogę rowerową.
Gość (IP: *.*.*.30) 12 marca 202500:18
http://tek.org.pl/176#brzeska Co do dróg dla rowerów zaś, to polecam Waszej uwadze http://tek.org.pl/rower#tory
Gość (IP: *.*.*.70) 12 marca 202507:32
A dziady z PO jak zwykle przespały temat bo albo zajęte kołaczami, albo durnymi wypowiedziami podczas sejmowych komisji czy skrzeczeniem przed kamerami lokalnych mediów.

Dodaj komentarz

Autor: Gość (Aby podpisać komentarz swoim nickiem musisz się zalogować)
Portal naszraciborz.pl przeciwstawia się niestosownym, nasyconym nienawiścią komentarzom,
niezależnie od wyrażanych poglądów. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem – wyślij nam zgłoszenie.
Pozostało (1000) znaków do wykorzystania
Aby potwierdzić, że jesteś człowiekiem kliknij: pizzę
Gość (IP: *.*.*.35) 12 marca 202509:21
Dziadów to sobie w PiS poszukaj, tam pełno leśnych dziadów. Ostatnio to w sejmie i na komisjach to skrzeczą i cienko śpiewają pisowcy, bo smutno za korytem i zarzuty za potencjalne machloje wychodzą.
Reklama
Reklama
Gość (IP: *.*.*.141) 12 marca 202512:49
Dziady to Tusk i jego ekipa lewacka co sprzedaje majątek polski by mieć co niemcą i Rusą sprzedać bo taki interes ma reset z kacapami i Deouczland ales tylko PiS i Patrioci coś znaczą w Polsce oraz Woś przynajmniej dzięki niemu mamy w mieście dużo rzeczy a za Tuska nic Rafako poszło Krwiodawsto chce Zabrać niech se w Warszawie miesza i żre robaki z glizdami jebać was lewaki
Gość (IP: *.*.*.184) 12 marca 202507:34
Gdy partia Pana Michała Wosia była u władzy to jakoś nie zależało jej na likwidacji torów a można było się o to starać ponieważ była tam remontowana droga. Teraz wiązało by się to z „zniszczeniem „ nowej drogi aby usunąć tory.
Gość (IP: *.*.*.105) 12 marca 202508:20
Ale ekipa interpelantów...;D, jeden już w areszcie, drugi czeka w kolejce, trzeci w zasadzie na politycznym out'cie...
Gość (IP: *.*.*.35) 12 marca 202509:22
W mitycznym pisowskim San Escobar? Hahaha, to są młoty...Hahaha
Gość (IP: *.*.*.64) 12 marca 202509:34
Prze OSIEM lat to można było wybudować linię z Olzy do Watykanu a nie tylko do Markowic.
Reklama
Gość (IP: *.*.*.243) 12 marca 202509:42
Heniek zajęty podjadaniem kołaczy na babskich combrach, a Gabryśka kombinuje jakie kolejne kłamstwo wymyśleć, że niby ratuje Rafako.
Gość (IP: *.*.*.83) 12 marca 202510:14
A to on jeszcze nie siedzi
Gość (IP: *.*.*.230) 12 marca 202511:41
Gabi i Henio mają spokój bo siedzą cicho, o nic nie pytają, pomysłow też nie mają. Mają to co dla nich ważne czyli diety.
Gość (IP: *.*.*.37) 12 marca 202514:45
Gociowi IP******141 obowiazkowo trzeba zabrac komputer i to natychmiat
Gość (IP: *.*.*.64) 12 marca 202515:04
Czemu zabrać a dać mu drugi tylko co by na portalu randkowym swoich zdjęć nie zamieszczał ten 141 bo dosyć wstydu się Łubowice najadły .
Reklama
Reklama
Reklama

Najnowsze wydania gazety

Nasz Racibórz 07.03.2025
6 marca 202521:50

Nasz Racibórz 07.03.2025

Nasz Racibórz 28.02.2025
27 lutego 202519:19

Nasz Racibórz 28.02.2025

Nasz Racibórz 21.02.2025
20 lutego 202513:34

Nasz Racibórz 21.02.2025

Nasz Racibórz 14.02.2025
14 lutego 202519:07

Nasz Racibórz 14.02.2025

Zobacz wszystkie
© 2025 Studio Margomedia Sp. z o.o.