Reklama

Najnowsze wiadomości

Aktualności26 marca 202518:03

Minister daje zgodę. To kluczowa decyzja dla rozwoju Raciborza

Minister daje zgodę. To kluczowa decyzja dla rozwoju Raciborza - Serwis informacyjny z Raciborza - naszraciborz.pl
29
Reklama
Racibórz:

Ministerstwo Infrastruktury daje zielone światło dla likwidacji linii kolejowej Markowice-Olza.- Decyzja resortu otwiera drogę do budowy kolejnych odcinków trasy Racibórz-Pszczyna - mówi prezydent Jacek Wojciechowicz, któremu wczoraj przesłano pismo z ministerstwo.

Ministerstwo Infrastruktury wyraziło zgodę na wznowienie procesu likwidacji linii kolejowej nr 176 na odcinku Racibórz-Markowice – Olza. Informację tę przekazano w piśmie z 25 marca 2025 r., skierowanym do prezesa zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., Piotra Wyborskiego. Wczoraj jego kopię otrzymał prezydent Jacek Wojciechowicz.

„Minister Infrastruktury wyraża akceptację w odniesieniu do zasadności wznowienia procesu likwidacji linii kolejowej nr 176 na odcinku niezbędnym w zakresie poprowadzenia drogi regionalnej Racibórz-Pszczyna” – czytamy w dokumencie podpisanym przez Tomasza Warsz, dyrektora departamentu, działającego z upoważnienia ministra infrastruktury.

Likwidacja torów umożliwi kontynuację prac nad nowym odcinkiem drogi Racibórz-Pszczyna od węzła Piaskowa, nowym mostem nad Ulgą, w kierunku Dębicza i dalej w stronę nowego śladu drogi wojewódzkiej nr 935 na Rydułtowy i Rybnik.

Decyzja ta wpisuje się w pierwotne plany projektowe trasy Racibórz-Pszczyna, które powstały za kadencji prezydenta Mirosława Lenka. Przewidywały one likwidację torów na Dębiczu. W czasach rządów Prawa i Sprawiedliwości wstrzymano jednak procesy likwidacyjne linii kolejowych w całym kraju. W przypadku Raciborza wymusiło to konieczność zaprojektowania wiaduktu nad trasą kolejową w rejonie Brzeskiej, co znacząco podniosłoby koszty budowy. 

Obecne stanowisko Ministerstwa Infrastruktury oznacza powrót do pierwotnych założeń, co – jak podkreśla prezydent Raciborza Jacek Wojciechowicz – otwiera realną perspektywę rozpoczęcia budowy drogi jeszcze w tej kadencji.

– Jest to kluczowe dla rozwoju Raciborza, wpisując miasto w oś komunikacyjną subregionu zachodniego z włączeniem do autostrady A1 – podkreśla prezydent Wojciechowicz.

Zaznacza jednocześnie, że proces likwidacji linii kolejowej to skomplikowana procedura administracyjna, którą należy monitorować, aby przebiegała sprawnie i bez zbędnych opóźnień. – Być może uda się tego dokonać do końca wakacji – mówi Wojciechowicz.

Po zakończeniu procesu likwidacyjnego kluczowym wyzwaniem pozostanie aktualizacja dokumentacji technicznej sprzed trzynastu lat. Miasto Racibórz pełni w tym zakresie rolę lidera projektowania, natomiast inwestorem będzie samorząd województwa śląskiego poprzez Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach.

W minionym roku udało się przedłużyć obowiązywanie decyzji środowiskowej, co umożliwia rozpoczęcie dalszych prac. – Mamy ambicję, by budowę drogi nie tylko rozpocząć, ale również zakończyć w tej kadencji – podsumowuje prezydent.

 

Komentarz prezydenta na jego profilu FB

Droga Racibórz-Pszczyna (a tak naprawdę do A1) to być albo nie być dla rozwoju gospodarczego naszego miasta. Projekt tej czteropasmowej drogi został wykonany w wersji czteropasmowej, z nowym mostem nad kanałem Ulga. Projekt przewidywał likwidację nieużywanej linii kolejowej nr 176.

Niestety, rząd PiS-u zakazał rozbiórki nieużywanej linii kolejowej nr 176 (m.in. biegnącej przez Brzezie), co oznaczało konieczność zrobienia projektu drogi od nowa w taki sposób, by zbudować dodatkowy wiadukt, który przenosiłby ruch drogowy nad koleją. Czyli kolejne lata opóźnień plus niespełna 100 mln PLN dodatkowych kosztów, by ominąć praktycznie nieistniejącą i faktycznie nieużywaną linię kolejową nr 176.

W ostatnich kilku latach władze Raciborza nie zrobiły nic, by przekonać swoich partyjnych mocodawców do likwidacji tej linii. Zmarnowano 5 lat. Po objęciu urzędu prezydenta Raciborza przygotowaliśmy stosowny wniosek i złożyliśmy go w Zarządzie PKP PLK. Dziś mogę powiedzieć, że nasze liczne rozmowy w PKP i ministerstwie zaczynają przynosić efekty.

W poniższym piśmie ministra infrastruktury poleca on, by PKP przygotowało i skierowało do niego formalny wniosek o likwidację linii 176, która uniemożliwia budowę naszej drogi według istniejącego już projektu. Teraz nastąpi złożenie stosownego wniosku i decyzja ministra. Jeśli wszystko pójdzie sprawnie i zarząd województwa znajdzie pieniądze w swoim budżecie, to budowa mogłaby się zacząć na przełomie 2026/2027 roku…

photo-2025-03-26-14-30-57

Autor: red., redakcja@naszraciborz.pl

Bądź na bieżąco z nowymi wiadomościami. Obserwuj portal naszraciborz.pl w Google News.

Reklama
Reklama

Komentarze (29)

Gość (IP: *.*.*.139) 26 marca 202518:38
Cała Platforma. Wszystko zlikwidują. I to „kluczowa decyzja”. Haha. Kiedy budowa? Ile finansowania na nową drogę mają?
Gość (IP: *.*.*.41) 26 marca 202522:40
Poprzednicy woleli wybudować tam za grubą kasę nowy przejazd kolejowy, który NIGDY nie został użyty !! To samo dotyczy "sztandarowej" inwestycji w puste już żłobki, itd, itp !! Geniusze o bardzo perspektywicznej wizji przyszłości ! Brawo wy !
jasiu_psota (IP: *.*.*.30) 26 marca 202518:45
http://tek.org.pl/176/brzeska ...a na planach są 2 pasy, nie 4. Zaś pomysł z podwójnymi rondami na istniejących drogach zaszkodzi wszystkim. (bo to nie jest problem tylko węzła na Brzeskiej)
Gość (IP: *.*.*.46) 26 marca 202518:50
W którym miejscu jest ta kontynuacja prac ?
jasiu_psota (IP: *.*.*.30) 26 marca 202518:52
Wnioskujemy o upublicznienie kosztorysu! Nie dziwi Was, czytelnicy, że ten koszt wiaduktu taką okrągłą liczbą się wyraża?
Reklama
Gość (IP: *.*.*.175) 26 marca 202519:00
Na tą drogę przyjdzie nam bardzo długo poczekać !!! Teraz okaże się brak funduszy i po wszystkim..... Powodzenia i wszystkiego dobrego !
Gość (IP: *.*.*.14) 26 marca 202519:11
Całe platfusy
Gość (IP: *.*.*.31) 26 marca 202519:39
Niech wreszcie inwestują w drogi - bo żubry to sobie pojadę do Białowieży pooglądać.

Dodaj komentarz

Autor: Gość (Aby podpisać komentarz swoim nickiem musisz się zalogować)
Portal naszraciborz.pl przeciwstawia się niestosownym, nasyconym nienawiścią komentarzom,
niezależnie od wyrażanych poglądów. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem – wyślij nam zgłoszenie.
Pozostało (1000) znaków do wykorzystania
Aby potwierdzić, że jesteś człowiekiem kliknij: czajnik
Gość (IP: *.*.*.62) 26 marca 202519:45
platfusie spadochronie z warszawki, weź się za kończenie obwodnicy i dojazd do zamiast likwidować tory i pierdzielić głupoty że kluczowa jest dla nas autobana do smogowego rybnika !!!!!!!
Gość (IP: *.*.*.62) 26 marca 202519:47
*dojazd do A4
Reklama
Reklama
Gość (IP: *.*.*.102) 26 marca 202520:30
Czy wy pisuary nie kapujecie że to wasi pisowcy mocodawcy przez 5 lat g.... zrobili w tej sprawie ?
Gość (IP: *.*.*.230) 27 marca 202505:57
Jak to pisowcy nic nie zrobili? A kto ganiał wszędzie z krzyżykami i czosnkiem za każdym nie pisowcem i udawał świetych? Kto dotował biskupa wszystkich pisowców z Torunia? Na to kasa była i to w dodatku to były pieniądze rządowe, bo tak wmawiali swoim wyborcom.
Gość (IP: *.*.*.28) 26 marca 202521:20
Ostatni zastępca też miał punkt honoru przedłużenie trasy i ponad 5 lat przeleciało.
Gość (IP: *.*.*.13) 27 marca 202505:24
Portu też nie mogę znaleźć a podobno miał być.
Gość (IP: *.*.*.80) 27 marca 202506:43
A Wojciechowicz spotkał się z Szejną? ????
Reklama
Gość (IP: *.*.*.23) 27 marca 202508:28
Ważne że mamy Polskę uśmiechniętą !!!!!!!!!!!!
Gość (IP: *.*.*.137) 27 marca 202509:03
Od 10 lat słyszę o budowie tej drogi. Tylko słyszę.
Gość (IP: *.*.*.37) 27 marca 202509:09
Jako były kolejarz powiem krotko- kolej nie produkuje tyle smogu co te cudne autostrady. Kolej powinna być przewoźnikiem towarów jak od 200 lat było ,a drogi służyły do przejazdów relaksacyjnych..niestety ta nowoczesność. m.in.spolki doprowadziły i dalej to robią do upadku dróg żelaznych( tylko w Polsce) smutne lecz prawdziwe- mówi się o ekologii jak o bajce... a Ziemia już obumiera z tych trucizn w glebie,wodzie i powietrzu.. wszystko za sprawą MAMONY...to kolejny zły pomysł z tą likwidacją a nie renowacją..lecz laicy tego nie rozumieją (z obu partii) liczą się ich "sukcesy" - pożal się Boże..
Gość (IP: *.*.*.1) 27 marca 202509:26
super
Gość (IP: *.*.*.61) 27 marca 202509:39
Likwidować tory i budować ta droga bo juz mnie to mo jak musza do Rybnika 27km jechać pól godziny - no prosze jo wos
Reklama
Reklama
Gość (IP: *.*.*.145) 27 marca 202509:46
Wsxyscy wiedzą że droga jest kluczowa dla Raciborza..... Problemy stwarzają urzędnicy tak im się podoba..... A rozwiązać mają podatnicy ....
Gość (IP: *.*.*.251) 27 marca 202512:14
100 mln PLN wiadukt ? to jakaś paranoja finansowa
Gość (IP: *.*.*.24) 27 marca 202513:02
Zaraz będzie brak pieniędzy ani drogi ani torów tak będzie obietnicą platfusów
Gość (IP: *.*.*.62) 27 marca 202514:39
Jasne że drogi nie zrobią, ale przynajmniej kolej rozwalą. Uśmiechnijcie się :)
Gość (IP: *.*.*.42) 27 marca 202516:53
Drogę zrobią, a przynajmniej nie dadzą kasy waszemu ojczulkowi z Torunia. Uśmiecham się:)
Reklama
Gość (IP: *.*.*.43) 27 marca 202516:46
Budować mnie tą drogę a chyżo !!!
Gość (IP: *.*.*.70) 27 marca 202517:46
ta droga musi powstać. I to możliwie jak najszybciej
Gość (IP: *.*.*.161) 27 marca 202522:23
Ludzie kupujcie prowiant na 72 godziny a najlepiej na dwa tygodnie, bo wojna idzie. Jak pierdol....ie to będziemy mogli sobie kanapki zrobić i chleb z dżymem zjeść. Życie jest pełne niespodzianek. Uśmiecham się.
Ratibor-1945 (IP: *.*.*.181) 28 marca 202513:01
Ciekawe czy Jacek W. da radę z urzędnikami pchnąć tą obwodnice. Moim skromnym zdaniem zjednać siły z konkurencją i powodzenie murowane. Każdy wie że to dla Raciborza kluczowe być albo nie.... No i miejsca pracy ....
Reklama
Reklama
Reklama

Najnowsze wydania gazety

Nasz Racibórz 28.03.2025
27 marca 202520:16

Nasz Racibórz 28.03.2025

Nasz Racibórz 21.03.2024
20 marca 202518:23

Nasz Racibórz 21.03.2024

Nasz Racibórz 14.03.2025
13 marca 202521:59

Nasz Racibórz 14.03.2025

Nasz Racibórz 07.03.2025
6 marca 202521:50

Nasz Racibórz 07.03.2025

Zobacz wszystkie
© 2025 Studio Margomedia Sp. z o.o.